Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PED-3200 Ledelse og utdanningspolitikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er obligatorisk i Master i utdanningsledelse. Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet omfatter følgende tema, som belyses både fra en teoretisk og praktisk synsvinkel:
- Utdanningspolitikk - lederens mandat mellom politikk, administrasjon og pedagogikk.
- Legalitet, legitimitet og lojalitet og faglig uavhengighet, det formelle og reelle grunnlag for å utøve barnehage- og skoleledelse.
- Håndtering av rolleoppfatninger og rollebevissthet, konflikter og dilemmaer
- Styring og ledelse av utdanningsinstitusjoner
- Lederen som resultatenhetsleder og pedagogisk leder.
Opptakskrav
Jf. Opptakskrav som gitt av master i utdanningsledelse.
Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå. Husk å legg emnekoden i kommentarfeltet på søknaden.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha:
Kunnskaper
Kandidaten har:
- Inngående kunnskap om norsk utdanningspolitikk og forvaltning i et internasjonalt perspektiv
- Forståelse av offentlige utdannings- og forvaltningspolitiske systemer og prosesser
- God innsikt om lederrollen i et historisk og politisk perspektiv
- Brei kunnskap om sentrale teorier og perspektiver om ledelse i utdanningsorganisasjoner
- Kunnskap om betydningen av utdanningsinstitusjoners samspill med omgivelsene
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- Forstå feltet ledelse og utdanningspolitikk i lys av teoretiske perspektiver
- Analysere reformpolitiske aspekter i utdanningssektoren
- Analysere og drøfte lederrollen i sammenheng med lokalt, regionalt og nasjonalt forvaltningssystem
- Anvende sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over lederrollen i utdanningssektoren
- Analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder innenfor fagfeltet utdanningsledelse
Kompetanse:
Kandidaten har:
- Analysekompetanse og kan vurdere relevante fag, yrkes og forskningsetiske problemstillinger
- Formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor utdanningsledelse
- Behersker uttrykksformer på fagområdet utdanningsledelse
Undervisnings- og eksamensspråk
Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes fakultetet om å få avlegge eksamen på engelsk.
Undervisning
Studiet er et deltidsstudium. Antall samlinger er 2 og hver samling går over tre dager. Samlingene utgjør ca. 36 timer. Hovedarenaene for læring er samlingene, nettet og individuelt arbeid. På samlingene vil det bli presentert teoristoff i de ulike emnene med videre fordypning og arbeid i grupper. Studentene vil også legge fram egne tekster for studentrespons og veiledning. Det vil også bli gitt veiledning på tekstene fra fagpersonalet.