Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PED-3104 Nevroutviklingsforstyrrelser - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er obligatorisk i studieprogrammet master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet tar for seg de mest vanlige nevroutviklingsforstyrrelsene: autismespekterforstyrrelse, intellektuell utviklingsforstyrrelse (psykisk utviklingshemming), Attention Deficit Hyperactive Disorder / Hyperkinetisk forstyrrelse (ADHD) og Tourettes syndrom.
Ulike årsaker til nevroutviklingsforstyrrelser vil bli gjennomgått, i tillegg til hvordan nevroutviklingsforstyrrelser kan gi funksjonsvansker eller forsinket utvikling. Identifisering, tiltak og kartlegging vil være sentrale bestanddeler i emnet.
Opptakskrav
Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har samme opptakskrav.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har kunnskap om:
- ulike teoretiske tilnærminger og forskning tilknyttet nevroutviklingsforstyrrelser.
- årsaker og forekomst (etiologi og epidemiologi).
- kjernesymptomer, tidlige kjennetegn, komorbiditet og følgevansker.
- utviklingsforløp og utviklingsforstyrrelser.
- forebyggende arbeid og evidensbaserte intervensjoner
- hvorfor tiltak skal igangsettes så tidlig som mulig for å hindre begynnende vansker i å utvikle seg.
- spesialpedagogens rolle/kompetanse og spesialpedagogiske tiltak overfor barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser.
Ferdigheter og kompetanse
Studenten kan
- oppdage, forstå og håndtere utfordringer og ressurser i læringssituasjonen når elever har en nevroutviklingsforstyrrelse.
- planlegge og gjennomføre forebyggende tiltak for et trygt og godt læringsmiljø for barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser og de øvrige i gruppen.
- gi rådgivning til elever, foresatte og pedagogisk personale om nevroutviklingsforstyrrelser og (spesial)pedagogisk tilrettelegging.
- delta i den nasjonale debatten som berører nevroutviklingsforstyrrelser i en (spesial)pedagogisk kontekst.
- reflektere over det faglige grunnlaget samt utfordringer i valg av pedagogiske og spesialpedagogiske intervensjoner for elever med nevroutviklingsforstyrrelser.
- Iverksette tiltak både individuelt og på systemnivå når barn og unge har nevroutviklingsforstyrrelser.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning på norsk. Noe engelskspråklig undervisning kan være aktuelt. Noe engelskspråklig pensumslitteratur må påregnes.
Undervisning
Undervisningen er samlingsbasert. Det totale undervisningsomfanget er på rundt 40 timer, fordelt på forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner. Det må påregnes arbeid i grupper utenfor undervisningstiden gjennom og mellom samlingene.