Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PED-3057 Kunnskap, menneskesyn og læring - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er obligatorisk for master i pedagogikk inkl. studieretning barnehagefag. Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
I emnet diskuteres klassiske bidrag i pedagogisk teori med særlig vekt på kunnskap, menneskesyn og læring. Pedagogikkens idehistorie og egenart tematiseres, og pedagogikk som flerfaglig disiplin. Emnet sikter mot å gi studentene et teoretisk grunnlag for kritisk og selvstendig refleksjon.
Opptakskrav
Jf. opptakskrav til master i pedagogikk.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om hovedtrekk i pedagogikkens idéhistorie
- har god innsikt i sammenhengen mellom menneskesyn og syn på undervisning og læring
- har inngående forståelse av den pedagogiske tenkningens plass i samfunnet
- kan lese originaltekster i pedagogisk teori i lys av deres samtid og vurdere deres betydning for ettertiden
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende forskjellige tilnærminger på gitte pedagogiske problemstillinger, samt deres idéhistoriske premisser
- skrive tekster og holde framlegg med utgangspunkt i historiske og samtidige teoretiske pedagogiske perspektiver, og forholde seg selvstendig til disse
- spore relevant original- og sekundærlitteratur og drøfte en problemstilling i lys av litteraturen, samt forholde seg kritisk til den
Generell kompetanse
- kan formulere en presis pedagogisk problemstilling og begrunne den
- kan reflektere over sammenhenger mellom kunnskap, menneskesyn og læring, og vurdere hvordan ulike empiriske forhold innvirker i slike sammenhenger
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Forelesninger og seminarer med aktiv studentdeltakelse (jfr. arbeidskrav). Undervisningen er spredt ukentlig gjennom semesteret.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.