Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PED-3056 Utvikling og relasjoner - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er obligatorisk for master i pedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne
Innhold
Emnet gir en fordypning i spørsmål knyttet til utvikling, læring, motivasjon og selvoppfatning knyttet til utdanning, arbeid og fritid. Temaene drøftes i lys av utvalgte teorier og relevant forskning. Emnet sikter mot å gi studentene et teoretisk grunnlag for å tematisere utvikling og læring med utgangspunkt i biologiske, psykologiske og sosiale perspektiver.
Opptakskrav
Jf. opptakskrav til master i pedagogikk.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har avansert kunnskap om:
- hvordan selvoppfatning, læring og utvikling påvirkes av oppvekstbetingelsene.
- betydningen av sosial klasse og kulturforskjeller for pedagogisk virksomhet
- hvordan felleskap og utenforskap oppstår og vedlikeholdes i og utenfor institusjoner
Ferdigheter
Studenten skal:
- anvende teori og empiriske studier for å analysere hvilken betydning skole og utdanning har for barn og unges sosialisering og oppvekst
- kunne reflektere i forhold til egne holdninger og atferd
- engasjere seg og kommentere medstudenters tekster og/eller fremlegg på en konstruktiv måte
Kompetanse
Studenten skal kunne:
- drøfte og analysere oppvekst - og utdanningsspørsmål i lys av relevant teori og empiri.
- anvende pedagogisk-sosiologiske teorier og begreper i skriftlig og muntlig fremstilling
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Emnet er campusbasert. I tillegg til forelesninger og seminarer benyttes casestudier og andre studentaktive arbeidsformer som forutsetter deltakelse på forelesninger og seminarer.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.