Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PED-3031 Utviklingspotensial og inkluderende fellesskap - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk, campus Alta. Emnet kan tas som enkeltemne. Tilbys hvert andre år i partallsår.
Innhold
Barnehager og skoler skal tilby barn og unge et inkluderende fellesskap. Dette stiller krav til læringsmiljøet, både faglig, sosialt, kulturelt og organisatorisk og er avhengig av både allmennpedagogisk og spesialpedagogisk kompetanse. Kunnskap om barn og unges potensial for utvikling og læring blir avgjørende for å lykkes med å tilrettelegge for et trygt og godt inkluderende læringsmiljø i barnehage og skole. Emnet vil derfor ta for seg:
- Historisk, politisk og juridisk bakgrunn for inkluderingsprinsippet for barnehage og skole. Salamanca-erklæringen og andre nasjonale og internasjonale strømninger i inkluderingsdebatten.
- Operasjonalisering av begreper knyttet til potensial og til inkluderende fellesskap i barnehage og skole.
- Forskningsbasert kunnskap om effekten av å tilrettelegge for barn og unges utviklings- og læringspotensial, også de med stort læringspotensial og deres særlige læringsutfordringer.
- Strategier for gjennomføringer av en skole for alle og universell utforming (common access).
- Forholdet mellom spesialpedagogisk og allmennpedagogisk tilpasning av læringsmiljøet.
- Tilrettelegging av en inkluderende barnehage og skole. Fokus på barn og unge med særlige utfordringer.
Opptakskrav
Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har følgelig samme opptakskrav.
Søknadskode: 9371.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har kunnskap om:
- den historiske bakgrunnen og juridiske og politiske målsettinger for inkluderingsprinsippet, inkluderende fellesskap og tilgrensede begreper.
- kompleksiteten og den dynamiske diskursen knyttet til prinsippene om inkludering.
- hvordan prinsippet om et inkluderende læringsmiljø gjelder alle, uavhengig av evner og forutsetninger.
- begrepet potensial og hvordan utviklings- og læringspotensial legger premisser for tilretteleggingen.
Ferdigheter og kompetanse
Studenten kan:
- redegjøre for hvordan visjonen om inkludering framstår i lover og retningslinjer.
- gjennomføre et forprosjekt relatert til utviklings- og læringspotensial og inkluderende fellesskap og vise til bakgrunn for og målsettinger med prinsippet.
- redegjøre for hva som hemmer og hva som fremmer barn og unges opplevelse av et inkluderende felleskap og et trygt og godt læringsmiljø.
- analysere og vurdere hva som er et godt læringsmiljø for barn og unge med spesielle behov, også de som har stort læringspotensial, med bakgrunn i teori og nyere forskning.
- analysere og vurdere ulike syn på læring som ligger til grunn for prinsippet om et inkluderende felleskap og læringsmiljø i barnehage og skole.
- redegjøre for forskning knyttet til tilrettelegging for barn og unge med ulike læringsutfordringer.
- kjenner til forskning om og ulike veiledere for arbeid med barn og unge med stort læringspotensial.
- kan framstille seg muntlig for lærere og medstudenter med en redegjørelse for ulike aspekter knyttet til utviklings- og/eller læringspotensial og prinsippet om et inkluderende fellesskap i barnehage og/eller skole.
- kan legge til rette for og veilede andre i tilrettelegging av et inkluderende fellesskap i barnehage og skole.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk med noe engelskspråklig litteratur.
Undervisning
Emnet er samlingsbasert med 2 samlinger á tre dager ved campus Alta. Det totale undervisningsomfanget er på rundt 40 timer, fordelt på forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner. Det må påregnes arbeid i grupper utenfor undervisningstiden gjennom og mellom samlingene.