Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

PED-3031 Utviklingspotensial og inkluderende fellesskap - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk, campus Alta. Emnet kan tas som enkeltemne. Tilbys hvert andre år i partallsår.

Innhold

Barnehager og skoler skal tilby barn og unge et inkluderende fellesskap. Dette stiller krav til læringsmiljøet, både faglig, sosialt, kulturelt og organisatorisk og er avhengig av både allmennpedagogisk og spesialpedagogisk kompetanse. Kunnskap om barn og unges potensial for utvikling og læring blir avgjørende for å lykkes med å tilrettelegge for et trygt og godt inkluderende læringsmiljø i barnehage og skole. Emnet vil derfor ta for seg:


Opptakskrav

Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har følgelig samme opptakskrav.

Søknadskode: 9371.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter og kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk med noe engelskspråklig litteratur.

Undervisning

Emnet er samlingsbasert med 2 samlinger á tre dager ved campus Alta. Det totale undervisningsomfanget er på rundt 40 timer, fordelt på forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner. Det må påregnes arbeid i grupper utenfor undervisningstiden gjennom og mellom samlingene.