Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PED-3018 Utdanningspolitikk og utdanningshistorie - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er obligatorisk for master i pedagogikk inkl. studieretning barnehagefag. Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet gir en grundig innføring i sentrale nasjonale utdanningsreformer fra 1970. Reformene forstås med bakgrunn i ideologiske, politiske og historiske rammer, både nasjonalt og internasjonalt. Forholdet mellom utdanningspolitikk og undervisning, oppdragelse, læring og danning blir diskutert i lys av relevant teori. Emnet undersøker forholdet mellom utdanningspolitiske intensjoner og realisert politikk i utdanningssystemet. Forholdet mellom internasjonale, nasjonale og lokale aktører drøftes i lys av utdanningsinstitusjoners autonomi. Begrep som inkludering og mangfold drøftes kritisk. Det legges vekt på dekoloniserende perspektiver.
Opptakskrav
Jf. opptakskrav til master i pedagogikk.
Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå. Husk å skrive hvilke(n) emnekode(r) du søker opptak til i merknadsfeltet.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om det norske utdanningssystemets utvikling i nyere tid, fra barnehage til høyere utdanning
- innsikt i ideologiske, politiske og historiske strømminger og hvordan disse påvirker utdanningsreformer/ utdanningssystemet
- avansert kunnskap om teori som kan være utgangspunkt for utdanningspolitiske og utdanningshistoriske analyser
- inngående kjennskap til utdanningspolitiske og utdanningshistoriske metoder
- kjennskap til planverkenes utforming og deres betydning for utdanningssystemet
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere utdanningspolitiske dokumenter med utgangspunkt i teori
- forholde seg kritisk til utdanningshistoriske analyser
- sammenligne og vurdere forholdet mellom utdanningspolitiske intensjoner og realisering av disse i utdanningssystemet
Kompetanse
Studenten kan:
- reflektere over og diskutere sammenheng mellom nasjonale og internasjonale strømninger og politikkutforming gjennom å trekke historiske linjer
- kritisk reflektere over og diskutere relevante begreper/teorier
- diskutere eget og andres arbeid innen utdanningspolitikk og utdanningshistorie
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Forelesninger og seminarer med aktiv studentdeltakelse. Undervisningen er spredt ukentlig gjennom semesteret.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.