Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

PED-3017 Veiledning - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet kan inngå som valgemne i Master i pedagogikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

PED-2017 Veiledning 10 stp

Innhold

Emnet omhandler veiledning som fagfelt og praksis i pedagogiske og spesialpedagogiske kontekster. Emnet fokuserer på fire sentrale områder som er relevant for veiledning som fag- og forskningsfelt:


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

• Avansert kunnskap om ulike tradisjoner og sentrale begrep i veiledning

• God innsikt i ulike læringssyn relatert til veiledning

• Inngående kjennskap til grunnleggende veiledningsferdigheter inkludert lytting, spørsmål, metakommunikasjon og tegning

• Inngående kunnskap om teoretiske perspektiver på kommunikasjon, relasjon og etikk i veiledning

Ferdigheter

Studenten kan:

• Anvende enkelte veiledningstilnærminger, og kunne reflektere kritisk over bruken av disse

• Anvende grunnleggende veiledningsferdigheter og kunne gi reflekterte begrunnelser over bruken av disse sett i lys av målet om gode relasjoner i veiledning

• Reflektere over veiledningssamtaler i lys av etiske perspektiver på veiledning, med høy grad av selvstendighet

Kompetanse

Studenten skal:

• være kompetent til å gjennomføre veiledningssamtaler med høy grad av selvstendighet

• ha solid kompetanse til å forholde seg analytisk, kritisk og utviklingsrettet til veiledning og litteratur om veiledning.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen er både nettbasert og samlingsbasert med tre undervisningssamlinger.

I tillegg kommer et øvingsseminar på 4 timer som studentene gjennomfører uten lærer (Se omtale under «Arbeidskrav»).

Undervisningsform er forelesninger (fysisk og nettbasert) og studentaktive undervisningsformer inkludert omvendt undervisning.

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.