Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PED-2020 Pedagogiske intervensjoner - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er obligatorisk for bachelor i pedagogikk og valgemne for bachelor i spesialpedagogikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Sentrale temaer i emnet er inkludering og forebygging av utenforskap blant barn og unge. Utenforskap innebærer at enkeltpersoner eller grupper står på siden av fellesskapet, og ikke opplever tilhørighet. Dette kan ha store konsekvenser for livene deres, og for deres utdanningsmuligheter, helse, deltakelse i arbeidslivet og i samfunnet ellers. Det må legges til rette for at barn skal ha mulighet til å oppleve inkludering og mestring både i hjemmet, i barnehagen, på skolen og gjennom fritidsaktiviteter. Emnet belyser sosialpedagogiske perspektiver på intervensjon og forebyggende arbeid i forhold til barn og ungdom knyttet til oppdragelse og sosialisering. Med utgangspunkt i psykologisk og sosiologisk teori diskuteres hvordan sjansene for en positiv utvikling for den enkelte og felleskapet forbedres gjennom å styrke beskyttelsesfaktorene og redusere risikofaktorene i oppvekstmiljøet.
Obligatorisk forkunnskapskrav
PED-1001 Pedagogisk psykologi, PED-1005 Pedagogisk filosofi, PED-1006 Utdanning og samfunn: Inkluderings- og ekskluderingsprosesser
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- grunnleggende kunnskaper om pedagogiske intervensjoner og forbyggende arbeid
- kunnskap om barn og unges utvikling og se dette i sammenheng med pedagogiske intervensjoner og forebygging
- kjenne til prinsipper og strategier for implementering av pedagogiske intervensjoner
- oversikt over sentrale instanser i hjelpeapparatet
- kunnskap om etiske betraktninger knyttet til intervensjoner og forebygging
Ferdigheter
Studenten kan:
- kunne reflektere kritisk over pedagogiske intervensjoner og forebyggende arbeid
- presentere og drøfte ulike former for pedagogiske intervensjoner og forebyggende arbeid
- lese og fortolke vitenskapelige tekster om intervensjoner
Kompetanse
Studenten kan
- forstå årsaker for endring og utfall av intervensjoner og forebyggende arbeid
- reflektere over utfordringer i valg og implementering av pedagogiske intervensjoner.
- tolke, redegjøre for- og stille spørsmål ved vitenskapelige tekster om pedagogiske intervensjoner
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Forelesninger og seminarer og studentaktive læringsformer med aktiv forberedelse og deltakelse av studentene.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.