Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PED-2017 Veiledning - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet omhandler veiledning som fagfelt og praksis i pedagogiske og spesialpedagogiske kontekster. Emnet fokuserer på fire sentrale områder som er relevant for veiledning som fag- og forskningsfelt:
- Tradisjoner, begreper og praktiske tilnærminger
- Kunnskapssyn og læring i veiledning
- Grunnleggende veiledningsferdigheter
- Kommunikasjon, relasjon og etikk i veiledning
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Kunnskap om ulike tradisjoner og sentrale begrep i veiledning
- Kunnskap om ulike læringssyn relatert til veiledning
- Kjennskap til grunnleggende veiledningsferdigheter inkludert lytting, spørsmål, metakommunikasjon og tegning
- Kunnskap om teoretiske perspektiver på kommunikasjon, relasjon og etikk i veiledning
Ferdigheter
Studenten kan:
- Anvende enkelte veiledningstilnærminger, og kunne reflektere over bruken av disse
- Anvende grunnleggende veiledningsferdigheter og reflektere over anvendelsen av disse sett i lys av målet om gode relasjoner i veiledning
- Reflektere over veiledningssamtaler i lys av etiske perspektiver på veiledning
Kompetanse
Studenten skal være kompetent til å gjennomføre veiledningssamtaler på et grunnleggende nivå, og skal være grunnleggende kompetent til å forholde seg analytisk, kritisk og utviklingsrettet til veiledning og litteratur om veiledning.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen er både nettbasert og samlingsbasert med tre undervisningssamlinger.
I tillegg kommer et øvingsseminar på 4 timer som studentene gjennomfører uten lærer (Se omtale under «Arbeidskrav»).
Undervisningsform er forelesninger (fysisk og nettbasert) og studentaktive undervisningsformer inkludert omvendt undervisning.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.