Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PED-1007 Digitale verktøy og læring - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er obligatorisk for bachelor i pedagogikk. Kan tas som valgemne i bachelor spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
Digitale verktøy er viktige redskap i kunnskapssamfunnet. Læring skjer i økende grad i samspill med digitale verktøy, ved at den organiseres inn i- og tas i bruk for å lære kunnskap og ferdigheter. Dette emnet omhandler hvordan digitale verktøy kan fremme læring, og om utfordringer og muligheter ved å ta i bruk digitale verktøy for læring. Emnet vil introdusere ulike perspektiver på læring, fokusere på studentenes refleksjon over eget læringssyn, og hvordan det spiller sammen med teknologi. Emnet vil også gi en forståelse for teknologiens møte med ulike kunnskapspraksiser.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten kan:
- Forklare grunnleggende teoretiske perspektiver på læring med bruk av digitale verktøy
- Diskutere ulike faktorer som hemmer og fremmer læring ved bruk av digitale verktøy for læring
- Beskrive ulike digitale arbeidsformer i relasjon til de grunnleggende læringsperspektivene
- Forklare betydningen av digital kompetanse for utdanning
Ferdigheter
Studenten kan:
- Presentere innhold i en prosjektoppgave for andre ved bruk av et hensiktsmessig digitalt verktøy
- Finne og vurdere relevant informasjon og fagstoff for å løse faglige problemstillinger
- Utvikle og sammenstille arbeidskrav i en skriftlig mappe
Kompetanse
Studenten kan:
- Reflektere over digitale verktøys betydning og ulike læringssyn
- Diskutere hvordan læring påvirkes ved bruk av digitale verktøy
- Anvende teori og metode i en empirisk studie av digitale verktøy
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Forelesninger og seminar.
Mellom undervisningsøkter vil det være mulighet for digital kommunikasjon og formidling av læringsressurser fra emnet.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.