Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PED-1001 Pedagogisk psykologi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er obligatorisk for bachelor i pedagogikk, bachelor i spesialpedagogikk og årstudium i pedagogikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet gir en innføring i ulike teoretiske perspektiv på barns og unges utvikling: det psykologiske perspektivet tar for seg utvikling og oppvekst i lys av utviklingspsykologi; det kulturelle perspektivet belyser oppvekst og kunnskapsoverføring som kulturelle fenomen; det samfunnsmessige perspektivet vier forholdet mellom oppvekst og samfunn særlig oppmerksomhet.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- ha en oversikt over sentrale teorier om barns og unges utvikling
- Ha oversikt over hvordan oppvekstforhold påvirker utvikling
- Ha oversikt over hvilke personlige og samfunnsrelaterte variabler som påvirker utvikling
Ferdigheter
- kunne skriftlig og vitenskapelig formidle kunnskap om teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling, hvordan oppvekstforhold, personlige og samfunnsrelaterte variabler påvirker utvikling
Kompetanse
- kunne anvende flere alternative teorier i forståelsen av barn og unge i ulike faser av utviklingen
- kunne vurdere ulike teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling
- Forstå hva som kan påvirke utvikling og hvordan man skal jobbe med dette i en pedagogisk setting.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk.
Undervisning
Forelesninger, seminarer og studentaktive læringsformer.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.