Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
MUS-2004 Musikk og drama i barnehage - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet fokuserer på:
- utvikling av egenferdigheter i musikk og drama
- tverrfaglige prosjekter/forestillingsarbeid
- ledelse av musikk og dramaaktiviteter i samlingsstund
Emnet er praktisk og teoretisk, med en gjennomgående fagdidaktisk forankring.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
- om dramaturgi og musikkens elementer
- om barns dramatiske og musikalske utvikling
- om sentrale drama- og musikkpedagogiske metoder
Ferdigheter:
- kan utrykke seg estetisk ved bruk av kropp og stemme
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere musikk- og dramaaktiviteter for og med barn
- kan arbeide tverrfaglig med drama og musikk i barnehagen
- kan legge til rette for barns musikk- og teateropplevelser
Generell kompetanse:
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til arbeid med musikk og drama i barnehagen
- kan legitimere musikk- og dramafagets plass i barns liv
- kan diskutere barns estetiske læring og utvikling
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene er varierte, med ulike øvelser, veiledning, forelesninger, gruppearbeid og utprøvinger.Deler av undervisningen er oppdelt i fagspesifikke deler, mens noe er tverrfaglig organisert. Det fagdidaktiske perspektivet integreres i alle hovedområder.
Emnet er i stor grad prosessorientert og basert på kollektive arbeidsformer. Det forutsettes aktiv deltakelse i all undervisning, samt selvstudium med litteratur oppgaveløsning mellom samlingene.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnets plass i profesjonen. I praksis skal studenten delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.