Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
MFA-2011 Skipshydrodynamikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for teknologi og sikkerhet
Emnetype
Kan ikke tas som enkeltemne
Studiepoengreduksjon
MFA-2002 Skipsteknologi - hydrodynamikk med framdrift 10 stp
Innhold
- Lineær bølgeteori
- Bølgekrefter på faste og flytende installasjoner.
- Bevegelsesligninger for flytende installasjoner.
- Svingekarakteristikk og egenperioder for dempede og udempede svingninger på bølgeoverflaten
- Introduksjon til skipsmotstand og foilteori
- Marine operasjoner.
Hva lærer du
Kunnskap
Studenten ...
- har kunnskaper i regulær bølgeteori.
- har kunnskap om krefter som virker på fartøyer og konstruksjoner til havs og beregningsmetoder for å bestemme disse,
- har kunnskap om bevegelser til fartøy og flytende konstruksjoner og hvordan disse karakteriseres og beskrives matematisk,
- har kunnskap om dempede og udempede svingninger på havoverflaten og kunne beskrive fase og egenperioder ved disse.
- har grunnleggende kunnskap om skipmotstand, propellteori og foilteori og skal vite hvordan motstand til et skip bestemmes.
- har grunnleggende kunnskaper om hvordan man planlegger marine operasjoner som løfteoperasjoner og tauing.
Ferdigheter
Studenten ...
- kan beskrive og beregne regulære bølger.
- kan beskrive og beregne krefter fra bølger på installasjoner til havs.
- kan beskrive og beregne bevegelsesrespons til installasjoner i regulære bølger.
- kan beskrive svingekarakteristikk og beregne virkningen av dempning på installasjonens egenperiode i regulære bølger.
- kan gjøre empiriske motstands beregninger for skip og kunne gjøre enkle beskrivelser og beregninger på propell og løft.
- kan beskrive og planlegge marine operasjoner.
Generell kompetanse
Studenten ...
- kan analysere miljøkrefter til havs og hvordan disse påvirker installasjoner. Hvordan man kan planlegge sikre marine operasjoner ved å kunne beskrive krefter og respons til installasjoner.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Forelesning 48 timer. Obligatoriske regneøvinger og datalab.