Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
MED-3503 Sykehuspraksis - 27 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Læringsutbytte
- Det primære læringsmål (arbeide med relasjoner) er at studenten skal kunne møte pasienten og familien empatisk og respektfullt. Med dette som utgangspunkt skal studenten kunne undersøke, analysere og delta i den primære håndtering av de komplekse nettverk av relasjoner som
- forårsaker vanlige og akutte helseproblemer
- gir behandlingsmuligheter og
- påvirker prognosen, og
- tiltak som fremmer pasientsikkerhet og kvalitet på behandlingen
med særlig fokus på helseproblemer assosiert til kirurgiske, indremedisinske, gynekologiske og psykiatriske problemstillinger. Dette skal skje med det best mulige resultat for pasienten, med reflektert bruk av kunnskap og tilgjengelige ressurser og i et respektfylt samarbeid med andre.
I relasjonsbyggingen er det fire domener som definerer de supplerende primære læringsmål.
Studenten skal kunne:
- forstå og gjøre relevant bruk av de særlige muligheter og plikter knyttet til legens rolle i en gitt situasjon ved kirurgisk, medisinsk, gynekologisk og psykiatrisk avdeling og poliklinikk, inkludert distriktspsykiatrisk senter (arbeide med posisjoner).
- klargjøre pasientens problemstillinger og strukturere måter for å håndtere disse problemstillinger. Herunder anvende kunnskap om funksjoner og systemer knyttet til indre organer, kvinnesykdommer og barnefødsel, og psykisk helse, samt kunnskap om tilstander som kan nødvendiggjøre kirurgisk intervensjon (arbeide med beslutninger).
- søke etter, frembringe og analysere nødvendig informasjon ved vanlige og akutte helseproblemer som krever vurdering og behandling i lokalsykehus, samt være bevisst om at dette er kontekst-avhengige prosesser (arbeide med informasjon).
- utføre de relevante mulige kommunikative, diagnostiske, terapeutiske og logistiske handlinger ved vanlige og akutte helseproblemer som behandles i lokalsykehus eller ambulant spesialisthelsetjeneste (arbeide med handling).
Dette skal skje med oppmerksomhet og respekt for pasientens ønsker og behov for informasjon og medbestemmelse.
Videre skal studenten kunne
- bidra til håndtering av helseproblemer for individer og populasjoner gjennom å samarbeide med lokale aktører inkludert andre yrkesgrupper i spesialist- og primærhelsetjenesten, når dette er relevant og praktisk mulig på kirurgisk, medisinsk, gynekologisk/obstetrisk og psykiatrisk avdeling (arbeide med forebyggende og helsefremmende tiltak).
- utvikle egen kompetanse som er relevant for legefaglige aktiviteter; herunder klinisk arbeid, helsefremmende tiltak, forskning og veiledning av pasienter, studenter og andre. Spesielt delta i vanlig klinisk arbeid og rutiner som forberedelse til framtidig yrkesutøvelse (arbeide med livslang læring).
- utvikle egen kompetanse i samarbeid med medstudenter gjennom å sette seg inn i pasientsikkerhets- og kvalitetssikringsarbeid som pågår ved sykehuset/annen institusjon.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Observasjoner og deltakelse i daglig arbeid på avdelingens sengepost, poliklinikk og tilhørende serviceenheter. Interne faglige møter og studentseminarer vil også være gode læringsarenaer.
Sikkerhetsopplæring: Integrert i undervisningen vil det være opplæring i sikkerhet for studenten selv og andre. Dette omfatter sikkerhet i de ulike kliniske situasjoner, samt hygiene og datasikkerhet.