Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

MED-2502 Medisin år 2 høst - 30 stp


Ansvarlig enhet

Det helsevitenskapelige fakultet

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på Profesjonsstudiet i medisin. Det kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

MED-2501 Medisin 2. studieår 30 stp

Innhold

Faglig innhold og relevans i studieprogram

Emnet består av 5 delemner (2.1-2.4 og PROFKOM 2A) og VITKOM 2A

• 2.1 VITEN

• 2.2 Reproduksjon, embryologi og genetikk

• 2.3 Sykehistorie og klinisk undersøkelse 1

• 2.4 Bevegelse

• PROFKOM 2A - Profesjonell kompetanse•

VITKOM 2A- Vitenskapelig kompetanse

Hoveddelen av undervisningen i dette emnet er i likhet med første studieår rettet mot å gi studentene grunnleggende kunnskaper i humanbiologiske fag som fysiologi, anatomi, cellebiologi og patologi. Samtidig er emnet utgangspunktet for læring om helseproblemer som kan oppstå samt om det syke mennesket.

Studentene går videre i klinisk undervisning, og vekten forskyves fra gjenkjenning av det normale til også å identifisere patologiske funn. Studentene lærer flere enkeltundersøkelser av organsystemer. Studentene introduseres for grunnbegreper innen epidemiologi og forebyggende medisin, og lærer om vitenskapelig metode, kunnskapshåndtering og mer avansert statistikk. Studentene skal kunne nevne hvordan faktorer som kultursensitiv kommunikasjon, fordommer, diskriminering og rasisme vil kunne påvirke folkehelsen, for eksempel hos den samiske urbefolkningen. MED-2502 har som MED-1501 relativt større fokus på det teoretiske og epistemologiske grunnlaget for sykdom og helse sammenlignet med de senere studieårene.


Obligatorisk forkunnskapskrav

MED-1501 Medisin 1. studieår

Hva lærer du

Etter gjennomført MED-2502 skal studenten kunne:

Kunnskaper

• Grunnleggende kunnskap om medisinsk forskningsmetode og kunnskapshåndtering belyst med eksempler fra epidemiologi, smittevern, forebygging, folkehelse og klinisk medisin

• Kjenne til prinsipper og problemstillinger rundt bruk av digitale løsninger og teknologi i pasientbehandlingen

• Beskrive reproduksjonsorganers normale anatomi og fysiologi, gjøre rede for human befruktning, embryoutvikling, hyppige misdannelser, samt beskrive metoder og lovverk knyttet til reproduksjonsteknologi og utredning av genetisk sykdom

• Grunnleggende kunnskap om overflateanatomi og kjenne til anatomi relevant for spesifiserte undersøkelser av øye, nervesystemet, bevegelsesapparatet og øre/nese/hals'

• Kunne redegjøre for anatomi, fysiologi, patologi, biokjemi, mikrobiologi og farmakologi tilhørende bevegelsesapparatet

• Kunne formulere en problemstilling i et selvvalgt fagfelt, og belyse denne i en prosjektbeskrivelse. Litteratursøk, systematisering av innsamlet litteratur samt bruk av referanser skal inngå i dette

• Kunne beskrive innhold og struktur i pasientsentrert kommunikasjon i kliniske konsultasjoner, og herunder kjenne betydningen av pasientautonomi og samtykke

• Kunne forklare hvilken betydning kultur og språk har for kommunikasjon og samhandling

Ferdigheter

• Anvende verktøy for kvantitativ og kvalitativ analyse samt tolkning av resultater som grunnlag for kunnskapsbasert læring og praksis om forhold knyttet til helse, sykdom og død

• Identifisere strukturer og hyppige misdannelser i forhold til de overnevnte kunnskapsmålene og diskutere mulige bakenforliggende årsaker, samt identifisere potensielle samarbeidspartnere allmennlegen kan benytte ved utredning av genetisk sykdom

• Kunne undersøke og vurdere spesifiserte tilstander i øye, nervesystemet, bevegelsesapparatet og øre/nese/hals

• Ta opp anamnese og gjøre enkle kliniske undersøkelser av pasienter med sykdommer i muskel- og skjelettsystemet, samt identifisere sykelig tilstander i bevegelsesapparatet i forhold til de overnevnte kunnskapsmålene og diskutere mulige bakenforliggende årsaker

• Kunne anvende ferdigheter i kliniske konsultasjoner som på en strukturert måte får fram både det medisinske problemet og pasientens perspektiv

Generell kompetanse

• Oppnå en åpen og kritisk holdning til vitenskapelig dokumentasjon for klinisk og forebyggende praksis fundamentert på kunnskapsbasert læring.

• Vurdere hvilke pasienter og hvilke pårørende som skal kunne bli tilbudt genetisk utredning i henhold til norsk lovgivning og diskutere risikoaspekter i tilknytning til genterapi og bruk av dette innen klinisk genetikk

• Bruke grunnleggende verktøy for å ta opp en strukturert sykehistorie og gjennomføre enkle undersøkelser av noen akutte tilstander

• Se sammenheng mellom ulike livsstilsfaktorer, skader eller sykelige tilstander og plager i bevegelsesapparatet, samt analysere og syntetisere informasjonen til tentative diagnoser og forslag til videre utredning og behandling med vurdering av risikoaspekter ved ulike behandlingsalternativer

• Vise respekt for pasientens autonomi i kliniske konsultasjoner og kunne drøfte hvordan legen kan vareta pasientens integritet i møte med helsevesenet


Undervisnings- og eksamensspråk

I hovedsak norsk, men undervisning kan også forekomme på andre skandinaviske språk og engelsk. Eksamensoppgaver er på bokmål/nynorsk. Besvarelser kan være på norsk, dansk eller svensk.

Undervisning

Undervisning og arbeidsform

• Forelesninger

• Gruppeundervisning

• Laboratoriearbeid og -journaler

• E-læring

• Ferdighetstrening

• Gjennomgang av anatomiske og patologiske makropreparater

• Klinisk praksis og samtale med pasient