Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
MDV-3055 Forskningsdesign i medie- og dokumentasjonsvitenskap - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet skal forberede deg til arbeidet med masteroppgaven i medie- og dokumentasjonsvitenskap (MDV). Hvordan formulere en god problemstilling, hvordan skal oppgaven avgrenses og hvilke teorier og metoder er relevante og hensiktsmessig å benytte?
Formulering og drøfting av problemstillinger, samt valg av relevant teori og metode gjøres under veiledning og skal sette deg i stand til å utarbeide prosjektskisse som skal være utgangpunkt for masteroppgaven. Dessuten drøfter vi hvordan man finner relevant litteratur og materiale og diskuterer etiske problemstillinger knyttet til forsknings- og utviklingsprosjekt.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal du ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Du har inngående kunnskaper om:
- hvordan man bygger opp og disponerer en masteroppgave i MDV
- etiske problemstillinger knyttet til forsknings- og utviklingsprosjekt
- relevante databaser for litteratursøk og søkemetodikk
- kravene til akademisk skriving og litteratur- og kildehenvisninger
- forskningsetiske retningslinjer
Ferdigheter
Du kan:
- formulere en tydelig, avgrenset og begrunnet medie- og dokumentasjonsvitenskapelige problemstilling
- kritisk vurdere og diskutere ulike typer forskningsdesign
- på en selvstendig måte finne relevant litteratur og materiale og vurdere dette kritisk
- på en selvstendig måte vurdere og diskutere relevant teori- og metodebruk
- på en selvstendig måte drøfte etiske problemstillinger knyttet til forsknings- og utviklingsprosjekt
- skrive en prosjektskisse for en masteroppgave i MDV
- bruke referanseverktøy og databaser for litteratursøk
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk er norsk eller annet skandinavisk språk. Noe undervisning kan bli gitt på engelsk.
Eksamensspråk er norsk. Annet språk er mulig etter søknad.
Undervisning
Undervisningen, arbeidskrav og eksamen vil bli gitt intensivt tidlig i semesteret, og før den obligatoriske praksisen. Undervisningen vil bli gitt i form av seminarer, kurs og veiledninger. Det blir ca. 20 timer undervisning.
Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.