Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
MDV-3050 Teori og metode for medie- og dokumentasjonsvitenskap - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet gir en grundig fordypning i sentrale teoretiske og metodiske retninger innenfor medie- og dokumentasjonsvitenskap. Emnet tar utgangspunkt i forholdet mellom faget og de humanistiske,samfunnsvitenskapelige og naturvitenskapelige tradisjonene det inngår i, med særlig vekt på relevante begrep og modeller.
Sentrale tema kan være:
- faghistorie
- vitenskapshistorie/-teori og vitenskapelige modeller
- ulike metodetradisjoner som hermeneutikk, empiriske undersøkelser,feltarbeid og eksperiment
- kvalitativ og kvantitativ metode
Opptakskrav
Opptakskrav: fullført bachelorgrad eller tilsvarende. Graden må inneholde en faglig fordypning på minimum 80 studiepoeng i medie- og dokumentasjonsvitenskap. Av de 80 studiepoengene (stp.) må 60 stp. være fra 1000-nivå og 20 stp. fra 2000-nivå. Du bør beherske engelsk godt. Du må ha gjennomsnittskarakter C (2,5) eller bedre. Karakteren beregnes som et vektet gjennomsnitt av alle emnene som inngår i opptaksgrunnlaget. Emner med vurderingsuttrykk 'bestått' blir ikke inkludert i beregningen.
Studenter med cand.mag.-grad må ha mellomfag med en snittkarakter på 2,7 eller bedre.
Søknadskode 9371 enkeltemner på masternivå. Skriv inn emnekoden når du søker.
Hva lærer du
Etter bestått emne har du følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Du har
- inngående kunnskap om medie- og dokumentasjonsvitenskapens faghistorie med særlig vekt på teoretiske og metodiske skoler og retninger
- solid forståelse av fagets plassering i forhold til ulike vitenskapsområder som realfag, samfunnsvitenskap og humaniora
- avansert kunnskap om fagets sentrale begreper og teorier
Ferdigheter
Du kan
- kritisk vurdere og diskutere ulike typer forskningsdesign
- formulere, begrunne og drøfte medie- og dokumentasjonsvitenskapelige problemstillinger på et høyt nivå
- kritisk vurdere og diskutere ulike sentrale teorier, metoder og fortolkninger innenfor faget
Generell kompetanse
Du kan
- framstille og drøfte teoretiske og metodiske spørsmål på en reflektert og selvstendig måte
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og seminar.
Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.