Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
MDV-1013 Medieteknologi, arkiv og samfunn - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskoden er 9199 - Enkeltemner (ikke realfag), lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne har du følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Du har
- innsikt i en materiell dimensjon av kommunikasjonsteknologi og dens samfunnsmessige betydning
- kjennskap til forskjellige teoretiske tilnærminger til en rekke sentrale begreper som for eksempel kommunikasjon og kontroll, informasjon og infrastruktur, arkiv og automatisering, kybernetikk og kunstig intelligens, oppmerksomhetsøkonomi, overvåking og kulturelt minne
- oversikt over medie- og kommunikasjonsteknologiers nyere historie
- kjennskap til forbindelser mellom dagens digitale kulturer og tidlige mediepraksiser
- kjennskap til hvordan digitale nettverk og grensesnitt forandret arkivets funksjoner og politiske rolle
- kunnskap om politiske, etiske, og demokratiske problemstillinger knyttet til automatisering og digitalisering
- praktiske ferdigheter i kritisk og ansvarlig bruk av digital teknologi
Ferdigheter
Du kan
- redegjøre for sentrale utviklingstrekk i medie- og kommunikasjonsteknologi
- redegjøre for sentrale teorier om samspillet mellom medieteknologier og mentale, sanselige og sosiale prosesser
- anvende relevante teorier i analyser av mediers endrede rolle i dagens høyteknologiske samfunn
- kritisk vurdere politiske, etiske, og demokratiske problemstillinger knyttet til automatisering og digitalisering
- bruke digitale verktøy på en kritisk, reflektert og ansvarlig måte
- gjennomføre en selvstendig analyse av en problemstilling med relevans for kursets innhold
Kompetanse
Du kan
- selvstendig disponere en lengre analytisk tekst og presentere dets hovedargument i både muntlig og skriftlig form
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet består av 4 timer forelesning og 2 timer seminar per uke. Forelesningene gir en generell innføring i emnets innhold mens seminarene kan benyttes for å diskutere utvalgte pensumtekster, og eksemplifisere eller illustrere problemstilinger. Studentene inviteres til å organisere kollokviegrupper eller andre aktiviteter.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner midtveis-evalueres en gang i løpet en 3-årsperiode på bachelorgradsnivå. Studieprogramleder avgjør hvilken studieretning som skal evalueres per år, og hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.