Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
MAT-6051 Introduksjon til kalkulus - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet tilbys som videreutdanningsemne. Hovedmålgruppen er lærere trinn 8-13 som ønsker å øke sin undervisningskompetanse, påfyll eller oppfrisking av kunnskaper. Emnet er åpent for alle som oppfyller opptakskravene.
Desentralisert - campus Tromsø har ansvar for emnet, men studentene trenger ikke å komme til Tromsø. Desentraliserte samlinger er et tilbud for deltagere i Troms og Finnmark, med forbehold om tilstrekkelig antall studenter med nærhet til de enkelte lokasjonene for å kunne danne basisgrupper. 9 Det er mulig å ta emnet nettbasert for deltagere både innenfor og utenfor Troms og Finnmark. Se nærmere beskrivelse under undervisningsmetoder.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse og enten:
• Matematikk R1 (S1+S2)
eller
• Minimum 60 studiepoeng matematikk/matematikkdidaktikk fra en norsk lærerutdanning trinn 5.-10. eller tilsvarende.
Søknad om opptak til emnet sendes gjennom EVU-web.
Hva lærer du
Kunnskap - Studentene:
- kjenner de viktigste egenskapene til det reelle tallsystemet
- vet hva en funksjon er, og kan gjøre rede for begrepene kontinuitet, grenser, inverse funksjoner, ekstremalpunkter.
- kjenner egenskaper ved de trigonometriske og inverse trigonometriske funksjoner. • kjenner egenskaper ved eksponentialfunksjoner, logaritmer og potensfunksjoner.
- kjenner til grenseverdier
- kjenner definisjonen av den deriverte av en funksjon, og hvilken informasjon den deriverte gir oss om funksjonen
- kjenner høyere ordens deriverte av funksjoner
- vet hva grafen til en funksjon er
Ferdigheter - Studentene:
- kan avgjøre om en funksjon er kontinuerlig
- kan anvende egenskapene til trigonometriske funksjoner, eksponentialfunksjoner, logaritmer og potensfunksjoner i problemløsning
- kan bruke L´Hôpitals regel for å beregne grenser til funksjoner.
- kan beregne de deriverte og anvende de deriverte til å analysere funksjoner og løse enkle praktiske problemer.
- kan bygge enkelte praktiske matematiske modeller basert på funksjoner og analysere disse.
Generell kompetanse - Studentene:
- kan utarbeide matematiske modeller for problemstillinger hentet fra både praktiske og teoretiske kontekster, samt gjøre rede for gyldigheten av modellene og begrensingene deres, både skriftlig og muntlig.
- kan analysere matematiske modeller ved å bruke de analytiske tilnærmingene introdusert i dette emnet.
- kan utforme egne matematiske resonnementer, presentere disse resonnementene i et presist matematisk språk og argumentere for gyldigheten deres, både skriftlig og muntlig.
- kan tolke, bearbeide, vurdere og diskutere det matematiske innholdet i skriftlige, muntlige og grafiske framstillinger