Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

LAN-3071 Studio 1: Urbane praksiser - 24 stp


Ansvarlig enhet

Kunstakademiet

Emnetype

Kan ikke tas som enkeltemne. Forbeholdt studenter på studiet Master i landskapsarkitektur.

Studiepoengreduksjon

LAR-3071 Studio 1: Urban Practices 24 stp

Innhold

Studieprogrammet skiller mellom urbane, landskapsmessige og territorielle praksiser. Denne differensieringen gjør det mulig å legge til tre forskjellige perspektiver til spekteret av menneskelige aktiviteter som direkte påvirker arktiske/subarktiske landskap. Fokuset på praksiser understreker hvordan mennesket aktivt påvirker og former landskap gjennom ulike aktiviteter.

Selv om de tre perspektivene overlapper hverandre, tematiseres de i separate studioer. Dette studioet fokuserer på urbane praksiser.

Urbane praksiser knytter seg grunnleggende til byen som fenomen, men lar seg ikke entydig avgrense til bestemte bymessige strukturer eller bebyggelsesformer. I moderne samfunn, hvor tilgjengelighet i utpreget grad har avløst tetthet som mål for nærhet, vil tradisjonelle begrepspar som by-land og sentrum-periferi ofte være misvisende i forhold til resultatene av samtidens urbaniseringsprosesser. De urbane praksiser kan dermed utfolde seg på tvers av tettbebygde områder og åpne landskaper. De er heller ikke forbeholdt større bysamfunn, som det finnes relativt få av i de arktiske/subarktiske områder, men knytter seg i like høy grad til tradisjonelle tettsteder og deres transformasjon gjennom samtidens urbaniseringsprosesser. Sentralt i studioemnet er en økosystembasert forståelse av interaksjonen mellom urbane praksiser og naturlige prosesser. Dette gjelder særlig i forhold til håndteringen av de klimatiske utfordringene som knytter seg til (by)livet i de arktiske/subarktiske områder.

Emnet inviterer til kritisk studie av eksisterende og utvikling av nye urbane praksiser, som kan støtte ambisjonen om bærekraftig utvikling.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Ferdigheter:

Generell kompetanse:

Evne til i en viss grad å kunne reflektere kritisk over landskapsarkitekturens samfunnsmessige relevans og landskapsarkitektens rolle.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk/engelsk

Undervisning

Prosjektbasert undervisning med individuell eller gruppevis veiledning. I tillegg gjennomføres undervisningen ved befaringer, feltarbeid, forelesninger og workshops. Gjennomgang av prosjektarbeid i plenum utgjør en viktig del av undervisningen.