Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
KVI-1115 Klassisisme - 20 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for språk og kultur
Emnetype
Emnet er obligatorisk i bachelorprogrammet i kunsthistorie. Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet gir en fordypning i et sentralt kunsthistorisk tema, klassisisme, gjennom studier av ulike kunsthistoriske perioder og stiler som aktivt griper tilbake til den gresk-romerske kunsten og kulturen. Den greske klassiske kunstens vekt på harmoni og proporsjonalitet representerte et ideal for absolutt skjønnhet i kunsten. Klassisisme-begrepet vil bli belyst med hovedfokus på arkitektur og billedkunst i den augusteiske klassisismen, renessansen, 1800-tallets ny-klassisisme og 1920-/30-tallets klassisisme. Det legges vekt på å studere kunsten i en større, kultursyntetisk kontekst, og å drøfte ulike forståelser av begrepet klassisisme.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - Enkeltemner (ikke realfag), lavere grad. Ordinære og nettbaserte emner
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- dypere kunnskap om kronologiske, ideologiske og formale kategoriseringer av kunst og arkitektur knyttet til temaet
- god forståelse av kunsthistorien som konstruksjon
- god kjennskap til teorier om kunst og arkitektur med tilhørende begrepsapparat og metoder
- spesialkompetanse innen et sentralt kunstvitenskapelig tema og/eller en kunsthistorisk periode
Ferdigheter
Studenten kan:
- plassere verk i en historisk, ideologisk og formal-estetisk sammenheng
- analysere og dokumentere et sentralt kunstvitenskapelig tema og/eller en kunsthistorisk periode
- evne til vitenskapelig, skriftlig dokumentasjon, analyse og argumentasjon
Kompetanse
Studenten kan:
- forstå kunst og arkitektur i sin kulturelle og samfunnsmessige sammenheng
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråk: norsk, noe undervisning kan være på engelsk. Det kan søkes om annet språk for eksamen.
Undervisning
Undervisningsformen varierer mellom forelesning, seminar, praktiske øvelser og selvstudium.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.