Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

JMO-3091 Jordmorfaglig praksis 1, føde-barsel - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Klinisk brukerrettet praksis i spesialisthelsetjeneste, inkludert 1 uke simulering-/ferdighetstrening på campus.

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på M-JORDMOR master i jordmorfag og kan ikke tas som enkeltemne


Innhold

Emnet ses i sammenheng med kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i emnet JMO-3021

Jordmorprofesjonens grunnlagstenkning

Kandidatene deltar i det kliniske arbeidet under veiledning av jordmødre, og gis med det en innføring i hvordan profesjonen utøver yrket. De skal reflektere over jordmorfaget, kvinneperspektiv, egne praksisopplevelser og egen yrkesidentitet i reflekterende team.

Jordmorfaglig ekspertise

Emnet har hovedfokus på teoretiske og grunnleggende kliniske ferdigheter innen jordmorfaglig ivaretakelse av fødende, barselkvinner, partner, familien og det nyfødte barnet.

Kommunikasjon, brukermedvirkning og samhandling

Det forventes at kandidatene ivaretar brukers rettigheter til medvirkning, er tydelig i kommunikasjon og deltar i samhandling med ansatte og brukere.


Hva lærer du

Kunnskap

Ferdigheter

Generell kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare arbeidskrav på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20


Undervisning

Simulering-/ferdighetstrening på campus, deretter veiledet klinisk praksis på føde-barselavdeling på kvinneklinikk eller lokalsykehus.

Studentene er som hovedregel under veiledning av fast jordmor / faste jordmødre, men kan også veiledes av andre jordmødre, leger eller andre relevante yrkesgrupper i konkrete situasjoner. Studentene går 3-delt turnus, inkludert helgevakter og røde dager. For å få tilstrekkelig tilgang til læresituasjoner i lokalsykehuspraksis må studentene påberegne å bli ringt inn når det er fødende i avdelingen. Praksisarbeidstid blir med det noe uforutsigbar.

Selvstudie inngår i form av arbeidskrav, litteratursøk og lesing av pensum, retningslinjer, forskning og andre relevante kunnskapskilder.