Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
INF-1039 Introduksjon til programmering og IKT-sikkerhetsbegreper - 5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for informatikk
Emnetype
Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet er forbeholt studenter på studieprogrammene VVS-ingeniør, Automasjon, Bærekraftig teknologi, Prosess- og gassteknologi, Droneteknologi.
Studiepoengreduksjon
INF-1049 Introduksjon til beregningsorientert programmering 4 stp
Innhold
Faglig innhold består av en modul innen programmering og en innen IKT sikkerhet:
- Programmering
- Grunnleggende introduksjon til programmeringskonsepter
- Beregningsorientert programmering (intro til numeriske metoder + enkel plotting)
- Programmeringsøvelser
- IKT-sikkerhet
- Begreper / Grunnleggende forståelse av trusler og sårbarhet.
Hva lærer du
Kunnskap - Studenten kan:
- grunnleggende kunnskap om programmering som verktøy
- grunnleggende kunnskap algoritmisk problemløsning
- grunnleggende kunnskap om representasjon av strukturerte data i et programmeringsspråk
- de mest sentrale begrepene innen IKT-sikkerhet
- grunnleggende forståelse av trusler og sårbarhet i samfunnet
Ferdigheter - Studenten har / kan:
- grunnleggende ferdigheter i høynivå-programmering med bruk av enkle datastrukturer, kontrollstrukturer, iterasjoner og funksjoner
- lage programskisser og algoritmer som løser spesifisert problem
- lage løsninger på mindre, virkelige problemer på én maskin, enkel grafikk (plot)
- vurdere om et system forvalter sensitive persondata og identifisere behov for beskyttelse av persondata
Generell kompetanse - Studenten kan:
- programmere i Python og ha kjennskap til andre høynivåspråk som for eksempel MATLAB og R
- løse problemer algoritmisk og omsette det i programmer
- delta i diskusjoner om IKT-sikkerhet
Undervisnings- og eksamensspråk
Emnet er norskspråklig. Undervisning og eksamensoppgaver vil gis på norsk, men pensumlitteraturen kan være på engelsk.
Undervisning
Videoforelesninger koblet til ulike fagmoduler. I tillegg seminar / webinar og ukentlige nettmøter med studentene for spørsmål / diskusjon.
Videoforelesninger / moduler i canvas: 25 timer
Ukentlig digital kollokvie: 20 timer
To seminarer / webinarer: 5 timer
Labarbeid / egeninnsats: 75 timer