Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
IDR-2250 Bacheloroppgave og forskningsmetode - 20 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter med studierett på bachelor idrettsvitenskap i Tromsø eller Alta og bachelor arktisk friluftsliv og naturguiding Alta. Studentene som tar dette emnet må ha gjennomført og bestått 1. og 2. år av studiet Bachelor idrettsvitenskap i Tromsø eller Alta eller Bachelor arktisk friluftsliv i Alta eller tilsvarende.
Kan ikke tas som enkeltemne.
Hva lærer du
Kunnskaper
- Kjennskap til og innsikt i ulike forskningsdesign og forskningsmetoder, deres styrker og svakheter, samt kunne vurdere anvendelsen av disse for å svare på ulike problemstillinger
- Innsikt i relevante faglige temaer, teorier, prosesser, verktøy og metoder som er relevante for vitenskapelig arbeid
- Forståelse for hvordan personvern ivaretas i vitenskapelig arbeid
Ferdigheter
- Utvikle en faglig begrunnet problemstilling og gjennomføre en vitenskapelig undersøkelse
- Finne frem til, bruke og henvise til relevant teori og empiri for en vitenskapelig undersøkelse.
- Vurdere og anvende sentrale verktøy og metoder for datainnsamling og analyse.
- Presentere og kritisk reflektere over eget forskningsarbeid både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
- Formidle sentralt fagstoff på en skriftlig, faglig, ryddig og vitenskapelig måte
- Vise evne til å arbeide selvstendig med en faglig problemstilling og benytte vitenskapelige arbeidsmetoder for å planlegge og gjennomføre et forskningsarbeid
- Kritisk reflektere over og vurdere relevant faglitteratur
- Vurdere forskningsetiske problemstillinger tilknyttet vitenskapelig arbeid.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk. Noe av undervisningen kan foregå på engelsk.
Undervisning
Emnet gjennomføres på begge campus. Undervisningen vil kombinere fysiske og digitale arbeidsformer Det legges i undervisningen vekt på studentaktive arbeids- og læringsformer med forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Arbeidet med bacheloroppgaven er et individuelt arbeid under veiledning. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 500 timer, inkludert forelesninger, seminarer, oppgaver og selvstudium.