Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
IDR-1525 Trenings- og bevegelseslære - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Treningslære skal gi grunnleggende teoretisk og praktisk innsikt i treningsprinsipper og treningsmetoder for å kunne utvikle fysiske egenskaper. Emnet gir grunnleggende kunnskap om det fysiologiske grunnlaget for prestasjon i idrett og hvordan kroppen reagerer på trening. Emnet gir også kunnskap om hvordan trening planlegges og struktureres i ulike perioder.
Bevegelseslære skal gi kunnskap om kroppens anatomi, samt belyse generelle prinsipper som gjelder for hensiktsmessige kroppsstillinger og bevegelser. Denne kunnskapen skal gi innsikt i anvendelse av slike prinsipper i tilknytning til utførelse av idretter.
Følgende tema blir belyst:
Treningslære og fysiologi
- Utholdenhetstrening
- Styrke, spenst og hurtighet
- Koordinasjon, teknikk og bevegelighet
- Treningsplanlegging
- Vekst og utvikling
Anatomi
- Kroppens ledd og sentrale muskelgrupper
- Leddets oppbygging
- Bevegelsesretninger
- Muskler som er viktige i ulike bevegelsesretninger
- Musklenes utspring, feste og funksjon
Bevegelseslære
Spesiell vekt på å forstå hensiktsmessige bevegelsesløsninger i øvelser og idretter der det inngår:
- Løft
- Løp
- Sats
- Svev og landing
- Kast og mottak
Opptakskrav
Hva lærer du
Kunnskap
- Beskrive og vise i praksis grunnleggende treningsprinsipper og metoder
- Forklare og vise ulike former for trening med hensyn til ulike alders- og prestasjonsnivå
- Forklare generell fysiologi som grunnlag for riktig trening
- Forklare og beskrive kroppens oppbygning og funksjon
- Forklare generell bevegelseslære som grunnlag for å vise hensiktsmessige bevegelser
Ferdigheter
- Beherske grunnleggende treningsplanlegging og anvende ulike former for trening for ulike målgrupper
- Kunne analysere og vise teknikk og bevegelsesløsninger i ulike idretter
- Utføre og mestre hensiktsmessig kroppsbruk i bevegelse og i ulike idrettsøvelser
Generell kompetanse
- Forstå og kritisk diskutere hvordan en kan trene for å utvikle egenskaper og ferdigheter
- Se betydningen av prinsippene for hensiktsmessig bruk av kroppen i bevegelse
- Forstå hvordan ulike muskler samarbeider ved bevegelser og i idrettsøvelser
- Anvende prinsipper for planlegging, gjennomføring og evaluering av trening for ulike målgrupper
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet gis med nettundervisning og fysiske samlinger i Alta. Studiet vil delvis gis på digital plattform, og undervisningen vil inneholde ulike digitale verktøy. Det vil være aktiv studentmedvirkning og fremlegg av gruppeoppgaver på samlinger. En legger opp til både praktisk og teoretisk tilnærming til fagstoffet i form av forhåndsinnspilte forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser. En del av undervisningen er problemorientert, noe som forutsetter engasjement i faglige diskusjoner og studentpresentasjoner. Studentene vil få individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, som tar sikte på å forbedre den enkeltes egenferdighet, men hovedvekt ligger på formidling, dvs. utvikle evnen til planlegging, gjennomføring og vurdering av trenings- og undervisningsopplegg. Det vil være både lærer-initiert og student-initiert opplæring.
Det vil være minimum 2 samlinger i Alta. Arbeidet på digital plattform skal gi rom for fordypning og kritisk refleksjon over oppgaver og spørsmål som blir behandlet på samlingene og i lærebøkene. Det forutsettes høy grad av studentaktivitet og selvstendighet i studiet. Studentene diskuterer og besvarer ulike former for oppgaver og arbeidskrav gjennom hele studiet.
Arbeid med teoretisk oppgaver og praktiske øvelser/metoder er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 500 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.