Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
IDR-1430 Idretter 2 - 10 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne, men er tilrettelagt for studenter med studierett bachelor idrettsvitenskap. Emnet er forbeholdt disse dersom antall studenter overstiger 25 ved hvert campus.
Innhold
Emnet omhandler rollen som trener, instruktør og/eller veileder, og skal gi kunnskap om idrett og trening som praksisfelt. Gjennom et utvalg idrettsaktiviteter skal studenten tilegne seg praktisk erfaring, egenferdighet, teoretisk kunnskap og formidlingsferdigheter som gir helhetlig kompetanse i lærings- og utviklingsprosesser i idrett, trening og fysisk aktivitet.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadskode 9199.
Studentene må ha forkunnskaper tilsvarende «Idretter 1».
Hva lærer du
Kunnskap
- Beskrive ulike aktiviteters særtrekk og egenart basert på relevant faglitteratur og egen erfaring
- Vise forståelse for likheter og forskjeller mellom ulike aktivitetsformer
- Forklare grunnleggende didaktiske virkemidler
Ferdigheter
- Identifisere sentrale didaktiske utfordringer i idrett og trening
- Kunne identifisere og analysere arbeidskrav i ulike idretter
- Påvirke teknikk og bevegelsesløsninger i ulike aktiviteter
- Formidle aktiviteter for ulike målgrupper i enkelte idretter
Kompetanse
- Kritisk forståelse for sammenhengen mellom teori, praksis, og formidling i idrett
- Beherske aktivitet- og øktledelse; herunder planlegging og gjennomføring
- Kunne håndtere evaluering- og vurderingsprosesser; herunder observasjon og tilbakemelding
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk. Noe av undervisningen kan foregå på engelsk.
Undervisning
For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, ferdighetstrening, oppgaver og selvstudium.
Undervisningen legges opp med både praktisk og teoretisk arbeid. Studentene vil få individuelle oppgaver og gruppeoppgaver som tar sikte på å forbedre den enkeltes egenferdighet, evne til planlegging, gjennomføring og vurdering av trenings- og undervisningsopplegg. Det vil være både lærer- og studentinitiert opplæring, der det blir lagt vekt på ulike didaktiske eller treningsteoretiske tilnærminger.