Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
IDR-1143 Idrettsmedisin - 10 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne
Studiepoengreduksjon
IDR-1142 Idrettsskader og ernæring 5 stp
Innhold
Emnet skal gi studentene en innføring i forhold relatert til sykdom og skader i forbindelse med idrett, samt kunnskap om helserelaterte risikofaktorer forbundet med idrett og trening.
Følgende tema vektlegges:
- Karakteristika av og årsaker til sykdom og skader i idrett og trening
- Trening og negative helseeffekter av trening
- Forebygging og opptrening i forbindelse med idrettsskader
- Forebygging og opptrening av sykdom i forbindelse med trening
- Forstyrret spiseadferd og lav energitilgjengelighet
Opptakskrav
Generell studiekompetanse. Studenter som tar dette emnet må ha gjennomført og bestått Trenings- og bevegelseslære med basistrening, humanfysiologi eller tilsvarende.
Hva lærer du
Kunnskap
- Forklare helserelaterte risikoforhold ved idrett og trening
- Beskrive utbredelsen av de vanligste idrettsskadene
- Forklare skademekanismer for idrettsskader
- Beskrive utbredelse, mekanismer og konsekvenser av lav energitilgjengelighet
- Forklare kjennetegn og mulige årsaker ved forstyrret spiseatferd hos idrettsutøvere
Ferdigheter
- Utføre tiltak i forbindelse med akutte skader
- Identifisere lav energitilgjengelighet
- Tilrettelegge for forebygging av skader og sykdom i idretten
- Planlegge og utføre opptrening ved idrettsskader
- Utforme veiledende tiltak ved lav energitilgjengelighet og forstyrret spiseatferd
- Identifisere mulige risikoforhold ved overtrening
Generell kompetanse
- Forstå betydningen av god helse hos idrettsutøvere
- Kunne diskutere negative konsekvenser av idrett og trening
- Gjennomføre forebyggende og opptreningsarbeid i forbindelse med sykdom og skader i idrett og trening
- Vite hvordan man kan agere ved lav energitilgjengelighet og forstyrret spiseatferd
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Deler av undervisningen kan tilrettelegges ved hjelp av nettstøtte. Emnet vil bli holdt i forelesnings- og seminarform, med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning og noen praktiske aktiviteter. I tillegg skal studentene i gruppearbeid forberede et studentframlegg. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.