Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
HIS-3003 Historieteori - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi
Emnetype
Emnet er obligatorisk for masterstudenter i historie og for studenter på lektorutdanning 8-13 med studieretning historie. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet behandler nyere teoretiske debatter som er relevant for dagens historieforskning og historieforståing. Fokuset ligger på etterkrigstidens forskning med særskilt vekt på debatter som har preget norsk og internasjonal historieforskning i de siste tiårene. Dessuten gir det innføring i aktuelle og sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger, slik som den kulturelle og språklige vendingen, kjønnshistorie, postkoloniale perspektiver og minoritetshistorie, identitets- og etnisitetshistorie og metodologiske nasjonalisme.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- et omfattende og avansert kunnskapsgrunnlag om hovedlinjer i historiefagets teoretiske utvikling i nyere tid
- et spesialisert forståelse av sentrale historieteoretiske problemstillinger.
- en kritisk og selvstendig holdning til historieteoretiske fremstillinger
- en avansert forståelse av fagteoretiske debatter som har skapt endringer i analysen og oppfatningen av historie
Ferdigheter
Studenten kan:
- lese avanserte teoretiske tekster
- sammenfatte og fremstille faghistoriske teorier både muntlig og skriftlig
- analysere teorier i deres nasjonale og internasjonale faghistoriske kontekster
- reflektere over og drøfte sammenhengen mellom forskjellige fagteoretiske perspektiver
- oppdatere sin kunnskap om fagteoretiske debatter innen historiefaget.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er norsk.
Eksamensspråk er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å skrive oppgaver og eksamensbesvarelser på annet skandinavisk språk eller engelsk. Det må eventuelt avtales med instituttet på forhånd.
Undervisning
Normalt vil det bli gitt undervisning tilsvarende 12 ganger (2 x 45 min) i form av forelesninger og seminar.
Studentene må også legge ned en innsats i egenstudium av pensumlitteratur.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.