Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
HIS-3001 Forskningsdesign med metode for master i historie og lektorutdanning 8-13 studieretning historie - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Studenten har:
- inngående kunnskap om historiefagets metode og disiplinære egenart
- en kritisk og sjølstendig holdning til historisk kildemateriale og til faglige framstillinger
- innsikt i framgangsmåter ved utarbeiding av problemstilling og tilskjæring av en avhandling
Ferdigheter:
Studenten kan:
- analysere historiefaglige problemstillinger med utgangspunkt i historiefaglig metode
- utvikle og framstille en problemstilling og en prosjektskisse som danner et utgangspunkt for arbeidet med masteravhandlingen, og ha oversikt over hva som kreves av en masteravhandling som et selvstendig forskningsprosjekt
- kartlegge og finne fram til kilder og litteratur som kan anvendes under arbeidet med avhandlingen, og gjøre rede for egnede metodiske grep
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er norsk.
Eksamensspråk er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å skrive oppgaver og eksamensbesvarelser på annet skandinavisk språk eller engelsk. Det må eventuelt avtales med instituttet på forhånd.
Undervisning
Normalt vil det bli gitt undervisning tilsvarende 12 ganger (2 x 45 min) i form av forelesninger, seminar og ekskursjoner. Det legges vekt på en kombinasjon av studentaktive læringsformer, både muntlig og skriftlig.
Tidlig i semesteret arrangeres det en obligatorisk samling over tre dager, fortrinnsvis utenfor campus.
Studentene må også legge ned en innsats i egenstudium av pensumlitteratur.
Det gis også individuell veiledning i forbindelse med utvikling av prosjektskisse.
Emnet gis normalt hvert høstsemester, og det er bare anledning til å avlegge ordinær eksamen i undervisningssemestrene.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.