Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

HIF-6002 Generative språkmodeller (chatbotter) i videregående skoler - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for språk og kultur

Emnetype

Emnet er et videreutdanningsemne rettet mot lærere i videregående skoler. Det er samlingsbasert med digital oppfølging og kan tas som enkeltemne. Emnet er åpen for alle som oppfyller opptakskravet, men det er maks. 20 plasser.

Innhold

Emnet vil gi en innføring i KI-baserte applikasjoner til bruk i opplæring i videregående skoler med særfokus på chatbotter.

Emnet gjennomføres over fire samlinger. Den første samlingen gir en introduksjon i hva KI-baserte applikasjoner er, hvordan de fungerer og hvilke implikasjoner de kan ha for læring, skole og samfunn. Dette anses som en forutsetning for kritisk reflektert bruk i undervisningssammenheng. Andre og tredje samling vil fokusere på utvikling av pedagogisk (lære om) og didaktisk (lære med) reflekterte undervisningsopplegg som benytter en rekke forskjellige KI-baserte applikasjoner, især chatbotter. Fjerde samling sikter mot å reflektere over form, innhold og læringsutbyttet av kurset som helhet.


Opptakskrav

Godkjent lærerutdanning eller tilsvarende (gradsutdanning + PPU).

Det er maks. 20 plasser. Ansatte i den videregående skolen blir prioritert.

Søknad om opptak til emnet sendes gjennom EVU-web.

Søknadsfristen er 1. mai 2024.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Ferdigheter:

Generelle kompetanser:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Kurset består av 3-4 fysiske samlinger kombinert med digitale oppfølgingsmøter mellom samlingene.

Kurset ser på læring som en aktiv prosess.

Det didaktiske og pedagogiske oppsettet baserer seg på hyppig bruk av konkrete eksempler for å skape en erfaringsbasert form for læring i stadig utveksling mellom undervisere, studenter og tilgjengelige teknologier.

Læringsformer er gruppearbeid, prosjektarbeid, erfaringsutveksling, diskusjoner og korte foredrag av eksperter.

Lærere jobber i ‘cooperative learning communities’ som baserer seg på gjentatte erfaringsutvekslinger og hverandrevurderinger.