Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
HEL-6324 Ungdom og psykisk helse 13 - 18 år - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Videreutdanningen skal gi studentene en innføring i forebyggende og helsefremmende arbeid rettet mot ungdom fra 12 år. Det blir gitt forelesninger på aktuelle temaer knyttet til ungdom. Studentene skal få kunnskap om hva som utgjør viktige risikofaktorer og beskyttende faktorer i forhold til ungdoms psykiske helse.
Temaer:
- Introduksjon/forebygging/helsefremmende arbeid
- Ungdom og psykisk helse
- Trivsel, skolemiljø, fritid
- Kropp, kosthold, søvn
- Medvirkning
- Selvmordsforebygging
- Mobbing
- Rusforebygging
- Kriminalitetsforebygging
- Tverrfaglig- og etatssamarbeid
- Ungdom og internett
Videreutdanningen passer godt for fagpersoner som har erfaring fra arbeid med ungdom, skole, ungdomsklubb, helsetjeneste, politi, PPT, barnevern, utekontakt.
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- Studenten skal ha inngående kjennskap til kunnskapsgrunnlaget for forebygging og helsefremming for ungdom.
- Studenten skal ha inngående kunnskap om relevante teorier og spesielt sentrale faktorer (både risiko og beskyttende) som har betydning for ungdommer sin psykiske helse.
- Studenten skal ha inngående kjennskap til relevant og nyere forskning på feltet ungdom og psykisk helse.
Ferdigheter:
- Studenten skal kunne identifisere, vurdere og analysere risiko- og beskyttende faktorer for ungdommers psykiske helse.
- Studentene skal kunne vurdere og anbefale ulike forebyggende og helsefremmende tiltak ut fra informasjon om ungdommers behov, problemområder og tilgjengelig kunnskapsgrunnlag om hva som kan være virksomme tiltak.
Generell kompetanse:
Studentene skal kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter om forebygging i møte med problemstillinger knyttet til ungdommers psykiske helse, hvilke sentrale faktorer er det viktig å ha kunnskaper om, hva beskriver den forskningsbaserte kunnskapen om hva som kan være til hjelp. Her skal studentene både vise evne til refleksjon og kritisk tenkning.