Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
FLY-3004 Trening, instruksjon og simulering - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for teknologi og sikkerhet
Emnetype
Kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
FLY-6305 Prinsipper for trening, instruksjon og simulering 10 stp
Innhold
Emnet gir studentene teoretisk og praktisk kunnskap i følgende tema:
- Sentrale begreper og historikk knyttet til luftfartstrening, inkludert introduksjon til dagens treningsfilosofier, teknikker og treningsverktøy.
- Menneskelig yteevne og - begrensninger som har betydning for fly-instruksjon.
- Pedagogikk, inkludert treningsfilosofier, teknikker, anvendt instruksjon og kognitive/didaktiske perspektiver.
- Simulering innen luftfartsbransjen - muligheter, begrensninger, utfordringer og svakheter. Utvikling av simulering som er bedre egnet til å imøtekomme utfordringene i luftfart.
- Læringsprosessen - hvordan en kan tilnærme seg og stimulere læring hos voksne.
- Undervisningsprosessen - instruktørens rolle i en operativ setting, både kollega-undervisning (peer-to-peer) samt interaksjon mellom instruktør, elev og simulator.
- Kunnskap om ulike profesjoner i luftfart og deres betydning for bruksområder og strategier for trening.
- Analyse av studentfeil, debriefing, tilbakemeldinger, studentevaluering og testing.
- Utvikling av treningsadministrasjon og treningsprogram i henhold til myndighetskrav.
Emnet vil også berøre individets rolle i forhold til human factors, menneske-maskin interaksjon og betydningen av CRM.
Hva lærer du
Kunnskap:
Studenten …
- har inngående kunnskap om ulike lærings- og undervisningsmetoder og strategier samt forståelse for mulighetene, utfordringene og begrensningene i anvendelsen av disse.
- har tilstrekkelig kunnskap og forståelse til å kunne utvikle og evaluere trening som tar utgangspunkt i anvendte og teoretiske perspektiver, inkludert analyser av treningsbehov, identifisere strukturen i treningsinnholdet, utvikling av evalueringsmetoder for å vurdere treningens effekter.
- er kritisk i vurdering av gjeldende reguleringer for trening og instruksjon, og evner å se disse i sammenheng med moderne treningsstrategier og aktuell forskning innen risikoanalyse, pedagogikk, sikkerhetsstyring og human factors.
- har inngående kunnskap om hvordan en kan bruke CRM og human factors i undervisning, og betydningen av disse temaene i de kompliserte omgivelsene som preger moderne luftfart.
Ferdigheter:
Studenten …
- er i stand til å utvikle treningskurs, samt treningsteknikker, treningshjelpemidler, simuleringer og instruksjonsteknikker som er i tråd med gjeldende reguleringer og trender innen luftfartstrening, for å optimalisere treningen.
- er i stand til å tilrettelegge, vurdere, kontrollere og evaluere effektiviteten av trening, for derigjennom å bidra til å utvikle og forbedre læringsutbyttet.
- er i stand til å etablere et positivt læringsmiljø og presentere kunnskap på en effektiv måte.
- kan demonstrere kunnskap, ferdigheter og holdninger i briefing-rom og i simulator på et adekvat SFI/TRI nivå.
Generell kompetanse:
Studenten …
- er i stand til å knytte human factors, sikkerhetsteori, ledelsesteori, CRM og TEM til trening og simulering.
- kan forstå og vurdere læringsprosesser hos voksne, herunder atferd, holdninger og ulike nivå av læringsevne.
- har kritisk bevissthet omkring egne holdninger knyttet til betydningen av (fly)instruksjon.
- har utviklet en gjennomgående sikkerhetsforståelse gjennom å undervise om kunnskap, ferdigheter og holdninger som er relevant for SFI/TRI oppgaver, inkludert hvordan en kan indentifisere feil og korrigere dem.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Det gjennomføres to undervisningssamlinger med varighet på to hele dager hver.
Undervisningen består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid med casestudier fra luftfartsbransjen. Det gjennomføres praktiske og teoretiske øvelser og demonstrasjoner for å utvikle instruktørferdigheter knyttet til læring og evaluering.