Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
FIL-3007 Prosjektseminar - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet skal lære studentene å ferdigstille en prosjektbeskrivelse som i sin tur skal danne grunnlag for studentens masteroppgave i filosofi.
Studenten skal utarbeide en selvstendig prosjektbeskrivelse, samt utvikle evnen til å drøfte eget og andre studenters forskningsprosjekt på en konstruktiv og kritisk måte. Emnet gir dessuten en innføring i den kunnskapen som studenten trenger for å arbeide med masteroppgaven, slik som siteringsteknikk, formatering av referanser, kildebruk, biblioteks- og nettressurser, bruk av veileder, forskningsgrupper ved instituttet og lignende.
Emnet skal også være en forberedelse til arbeidet med masteroppgaven. Studenten må derfor avklare veiledningsressurser for prosjektet sitt, samt inngå veiledningskontrakt i løpet av prosjektseminaret.
Studenter som velger prosjekter som ikke dekkes av instituttets veilederkompetanse, kan eventuelt søke om støtte til ekstern veileder.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Kunnskap om hvordan man utarbeider en prosjektbeskrivelse til en masteroppgave i filosofi, herunder hvordan man utarbeider et relevant studie-og forskningsprosjekt som tilfredsstiller generelle vitenskapelige krav til en masteroppgave i filosofi.
- Kjennskap til ulike filosofiske stiler/skrivemåter fra samtidsfilosofien, samt fordeler og ulemper ved disse.
- Kunne plassere egen prosjektbeskrivelse i forhold til ulike filosofiske tradisjoner og retninger.
Ferdigheter:
- Kunne utarbeide en prosjektbeskrivelse som tilfredsstiller kravene til vitenskapelighet som stilles innenfor filosofi.
- Kunne drøfte egen og andres prosjektbeskrivelse på en konstruktiv og kritisk måte.
- Kunne identifisere styrker og svakheter ved prosjektbeskrivelser og ha kjennskap til vanlige fallgruver ved slike beskrivelser.
- Kjenne til siteringsteknikk, kildebruk, samt ulike relevante biblioteks- og nettressurser.
Kompetanse:
- Kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å utarbeide nye filosofiske prosjekter.
- Kunne vurdere egen og andres siteringsteknikk og bruk av kilder på en kritisk måte.
- Erfaring med god kildebruk og referansepraksis.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk.
Eksamensspråk: Norsk eller engelsk.
Undervisning
Læringsformer og aktiviteter
Det gis 10-12 forelesninger/seminarer over ett semester.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang per programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.