Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
ERG-2620 Profesjonsutøvelse i ergoterapi. Praksisstudier 3 - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnets innhold er utøvelse av ergoterapi i praksis. Praksis i emnet omhandler å tilegne seg kompetanse i å gi ergoterapitilbud til klienter og/eller grupper som står i fare for stigmatisering / manglende engasjement og deltakelse i hverdagsaktiviteter, arbeid og/eller samfunnsliv. Innhold i praksis er knyttet til hvilken praksisarena som benyttes. Praksisarenaer kan også være nye eller utradisjonelle for ergoterapeuter.
Studentene skal i praksis velge et relevant tema og lage en plan for systematisk fagfordypning, som er gjennomførbart på praksisstedet. Målet er å fremme trygghet og mestring av hverdagsaktiviteter for brukere og brukergrupper, samt styrke deres sosialt verdsatte roller og deltakelse i arbeid og samfunnsliv. Studentene bruker selvstendig klinisk resonnering og utøver ergoterapeutisk arbeidsprosess.
I praksis jobber studentene videre med tilbakemeldinger fra tidligere praksis (P1 og P2) i utforming av personlige kompetansemål, og med relevant læringsutbytte for dette emnet. Etter endt praksis utarbeider studentene en skriftlig presentasjonsmappe. Nærmere beskrivelse finnes i protokoll for praksis.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskap
Studenten
- Har bred kunnskap om relevant aktivitetsteori, aktivitetsvitenskap og modeller i ergoterapi som begrunnelse for utøvelse og utvikling av ergoterapi.
- Har bred kunnskap om hvordan samspillet mellom menneske, aktivitet og omgivelser (MAO) påvirker og påvirkes av menneskets helse, aktivitet og deltakelse i livsløpet.
- Kan reflektere over hvordan aktivitetsanalyse kan anvendes innovativt i utvikling av tjenester (felles nasjonalt læringsutbytte).
- Ut fra praksisstedets virksomhet, har bred kunnskap om ergoterapeuters tilnærming innen forebyggende, behandlende, rehabiliterende, habiliterende eller palliativt arbeid.
Ferdigheter
Studenten
- Kan anvende prinsipper om kunnskapsbasert praksis i ergoterapeutisk arbeid med ulike brukergrupper. Det inkluderer:
- Anvender kunnskap om ulike forhold i omgivelsene som kan påvirke inkludering og deltakelse.
- Vurderer, velger og anvender relevante kartleggingsmetoder/ -verktøy.
- Utarbeider mål og plan for tiltak med utgangspunkt i klientens behov og ønsker.
- Igangsetter og evaluerer relevant intervensjon med anvendelse av veiledende, ressursorienterte, myndiggjørende, problemløsende og kreative strategier for å fremme aktivitet og deltakelse.
- Samhandler med klienter og deres nærpersoner, viser respekt for deres erfaringskompetanse og vektlegger brukermedvirkning i terapeutisk samhandling.
- Kan initiere, planlegge og samhandle tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer i utøvelse av ergoterapi.
- Kan planlegge, tilrettelegge og anvende meningsfulle og verdsatte aktiviteter i utøvelse av ergoterapi ut fra forebyggende, rehabiliterende, habiliterende, behandlende og/eller palliative prinsipper.
- Kan gjennomføre systematisk aktivitetsanalyse og virksomhetsanalyse på individ/gruppe/systemnivå, og utvikle tiltak for å muliggjøre deltakelse (felles nasjonalt læringsutbytte). Dette innebærer å vurdere og legge til rette for å opprettholde eller endre
- Personens individuelle forutsetninger, levevaner, aktivitetsbalanse, aktivitetsidentitet, livssituasjon og livskvalitet
- Personens individuelle aktivitetsmønstre og aktivitetsmuligheter
- Personens sosiale og kulturelle forhold og omgivelser
- Personens fysiske omgivelser og universell utforming
- Kan reflektere over og anvende terapeutisk og etisk kompetanse i møte med klienter, pasienter, pårørende og relevant personell som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser.
- Anvender kunnskap om kulturelle omgivelser betydning for klienters aktivitet, deltakelse og tilhørighet.
- Utviser kunnskap og forståelse for samers rettigheter og status som urfolk.
- Kan anvende kunnskap fra lovverk, politiske dokumenter, yrkesetiske retningslinjer og faglige veiledere for å argumentere for rett til aktivitet, deltakelse og likeverdige tjenester for klienter og grupper og slik bidra til utvikling av god ergoterapipraksis.
Generell kompetanse
Studenten
- Kan planlegge og om mulig gjennomføre fagfordypning i ergoterapi som bidrar til tjenesteinnovasjon og/eller kvalitetsforbedring i praksis.
- Forplikter seg til å ta ansvar for egen læring gjennom å initiere og følge opp samarbeid og avtaler med klienter og samarbeidspartnere i praksis inkl. praksisveileder og kontaktlærer.
- Kan diskutere og samarbeide med brukere og andre profesjoner om behov for og bruk av relevante velferdsteknologiske løsninger.
- Har bred kunnskap om ergoterapeutens rolle og bidrag i utvikling av inkluderende samfunnsmessige forhold.
- Kan dokumentere og formidle ergoterapeutisk profesjonsutøvelse gjennom rapport- og journalskriving, i samarbeid og kommunikasjon med samarbeidspartnere.
- Kan vurdere og forebygge risiko for uønskede hendelser i tråd med retningslinjer for kvalitetssikring og HMS på praksisplassen.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Undervisning
Emnet starter midt i høstsemesteret og avsluttes tidlig i vårsemesteret tredje studieår.
Hoveddelen av emnet er praksisstudier med tilhørende undervisning på campus. Omfang og gjennomføring av praksisstudiene - se avsnitt om praksis. I campusbasert undervisning er forventet arbeidsmengde 40 timer studieuke som inkluderer timeplanfestet undervisning, arbeid med faglige oppgaver sammen med medstudenter og selvstudium.
Undervisning på campus før og etter praksis:
- Introduksjonsforelesninger i utvalgte tema
- Seminarundervisning knyttet til praksisrelevante tema
- Praksisforberedelser og refleksjon over praksiserfaringer
- Formidling av egen og diskusjon ut fra medstudenters plan for fagutvikling
I praksis lærer studenten i autentiske situasjoner ut fra praksisstedets virksomhet. Studenten skal gjennomføre obligatoriske ergoterapeutoppgaver i praksis definert av utdanningen (se sjekkliste). Praksisundervisningen er primært veiledet av autorisert ergoterapeut som også fungerer som rollemodell i studentens læreprosess. Praksisundervisning følges opp av kontaktlærer fra utdanningen.
Etter endt praksis skal studenten utarbeide skriftlig presentasjonsmappe. Nærmere innhold defineres i Protokoll for praksis.
Praksis
Praksis er obligatorisk undervisning med krav om min. 90% tilstedeværelse samlet for praksis og campusundervisning.
Praksis i emnet er 10 uker og gjennomføres med ulike brukergrupper primært i helse- og velferdstjenester i Nord-Norge. Også nye praksisarenaer for ergoterapi kan være aktuelle.
Praksis er i hele Nord-Norge og studentene må forvente å reise ut i praksis. Det er også mulig å søke utveksling innenfor de utvekslingsavtaler utdanningen har. Utdanningen fordeler tilgjengelige praksisplasser til studentene ut fra nærmere angitte kriterier og prosedyrer.
Forventet arbeidsmengde i praksis er min. 40 timer studieuke. Studenten følger praksisveileder i ordinær arbeidstid på praksisstedet. De øvrige timene er studietid. Studietid innenfor praksisstedets normale arbeidstid avtales med praksisveileder. Praksis kan også medføre turnusarbeid.
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Ikke bestått praksis medfører endret studieprogresjon.
Studentene plikter å sette seg inn i følgende retningslinjer:
- Protokoll for praksis med retningslinjer for gjennomføring av praksisundervisning.
- Forskrift om nasjonal retningslinje for ergoterapeututdanning for definisjon av praksis i ergoterapeututdanning.
- Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning om vurdering av student.
- Forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet om antall forsøk og ikke bestått praksis.