Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

ERG-2610 Folkehelse og inkluderende lokalsamfunn. - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved ERGOTER Bachelorutdanningen i ergoterapi ved UiT Norges arktiske universitet og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet gir studentene en forståelse av lokale, nasjonale og globale forhold som er av betydning for befolkningens helse, deltakelse og livskvalitet. De skal utvikle fordypet kunnskap om tverrprofesjonell innsats for å fremme helse, aktivitet og deltakelse.

Studentene utforsker hvordan samfunnsmessige, strukturelle og politiske forhold virker inn på enkeltpersoners og gruppers deltakelse i aktivitet. Sosial ulikhet, likeverdige tjenester, rett til aktivitet og deltakelse, universell utforming og bærekraft er gjennomgående tema i emnet.

Studentene skal i dette emnet utvikle sin forståelse for nasjonale føringer og lovgrunnlag som ligger til grunn for folkehelsearbeid på nasjonalt og lokalt nivå. Studentene øver på å analysere demografiske og epidemiologiske data som grunnlag for utvikling av helsefremmende og forebyggende tiltak.

Gjennom oppgaver i praksis får studentene erfaring i å kartlegge helsefremmende og hemmende barrierer i lokalsamfunn og med samhandling, samarbeid og samskaping på tvers av fag, institusjoner og sektorer.

Studentene arbeider aktivt med innhenting av forskningsbasert kunnskap innen helsefremmende helsearbeid og utvikling av tverrprofesjonell kompetanse på området står sentralt.


Obligatorisk forkunnskapskrav

ERG-2110 Ungdoms helse, deltakelse og tilhørighet, ERG-2120 Voksnes helse, deltakelse og tilhørighet, ERG-2130 Eldres helse, deltakelse og hverdagsliv. Praksisstudier 2

Hva lærer du

Kunnskap

Studenten

Ferdigheter

Studenten

Generell kompetanse

Studenten


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

Emnet starter høstsemesteret tredje studieår og gjennomføres som et tverrprofesjonelt emne i samarbeid med fysioterapeututdanninga. Gjennom aktiv deltakelse i undervisning og skriftlige arbeider knyttet til oppgavene får studentene øving i formidling av fag

Emnet har varierte studentaktive læringsformer og vektlegger kritisk refleksjon og diskusjon:

• Forelesninger introduserer og gir oversikt over sentrale tema.

• Studentene lærer i tverrprofesjonelle «folkehelseteam» der de deler, diskuterer og utvikler kunnskap.

• I ferdighetstrening og "feltarbeid" prøver studentene ut verktøy og strategier for helsefremmende praksis.

• Underveis i emnet har studentene ulike oppgaver der lærestoffet anvendes og prøves ut.

• På seminarene deler og diskuterer studentene kunnskap og erfaringer fra tema som er jobbet med i emnet.