Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
ERG-2610 Folkehelse og inkluderende lokalsamfunn. - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet gir studentene en forståelse av lokale, nasjonale og globale forhold som er av betydning for befolkningens helse, deltakelse og livskvalitet. De skal utvikle fordypet kunnskap om tverrprofesjonell innsats for å fremme helse, aktivitet og deltakelse.
Studentene utforsker hvordan samfunnsmessige, strukturelle og politiske forhold virker inn på enkeltpersoners og gruppers deltakelse i aktivitet. Sosial ulikhet, likeverdige tjenester, rett til aktivitet og deltakelse, universell utforming og bærekraft er gjennomgående tema i emnet.
Studentene skal i dette emnet utvikle sin forståelse for nasjonale føringer og lovgrunnlag som ligger til grunn for folkehelsearbeid på nasjonalt og lokalt nivå. Studentene øver på å analysere demografiske og epidemiologiske data som grunnlag for utvikling av helsefremmende og forebyggende tiltak.
Gjennom oppgaver i praksis får studentene erfaring i å kartlegge helsefremmende og hemmende barrierer i lokalsamfunn og med samhandling, samarbeid og samskaping på tvers av fag, institusjoner og sektorer.
Studentene arbeider aktivt med innhenting av forskningsbasert kunnskap innen helsefremmende helsearbeid og utvikling av tverrprofesjonell kompetanse på området står sentralt.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskap
Studenten
- Har innsikt i kunnskapsgrunnlaget for folkehelsearbeid både globalt, nasjonalt og lokalt
- Argumenterer med nasjonale og internasjonale lover og konvensjoner som ivaretar borgeres rettigheter og fremmer inkludering, deltakelse og tilhørighet
- Diskuterer hvordan globale, nasjonale og lokale miljømessige - og sosiale forhold påvirker personers og gruppers aktivitetsmuligheter, helse og livskvalitet. Dette inkluderer:
- Reflekterer over hvordan klima og naturmangfold kan gi utfordringer for befolkningsgrupper og enkeltindivider
- Viser innsikt i bærekraft som prinsipp i helsefremmende arbeid
- Kan forklare hvordan sosial ulikhet påvirker enkeltindivider og samfunn og reflektere over hvordan oppvekst, utdanning, arbeid og levekår kan bidra til utvikling av god folkehelse og arbeidsinkludering for både enkeltindivider og grupper
- Viser bred kunnskap om rettigheter og rett til aktivitet og deltakelse for urfolk og andre minoritetsgrupper i samfunnet
- Reflekterer over aktiviteters betydning for tilhørighet i lokalsamfunnet
- Har bred kunnskap om hvordan utforming av bomiljø og lokalsamfunn kan hemme eller fremme borgeres deltakelse og tilhørighet
- Har bred kunnskap om universell utforming og tilrettelegging av omgivelsene
- Anvender relevant forsknings- og utviklingsarbeid innen ergoterapi som kan knyttes til folkehelse, helsefremmende og forebyggende arbeid
Ferdigheter
Studenten
- Reflekterer over hvordan menneskerettighetene og retten til aktivitet kan fremme helse, deltakelse og livskvalitet
- Planlegger og foreslår tiltak som fremmer god folkehelse, deltakelse og livskvalitet for borgere i ulike aldre og ulike livssituasjoner
- Anvender bærekraftige, ressursorienterte, myndiggjørende og samskapende og strategier i utvikling av helsefremmende tiltak
- Anvender prinsipper fra universell utforming og andre relevante redskaper i kartlegging av lokalmiljø.
- Begrunner forslag til helsefremmende tiltak med faglitteratur, lovverk og aktuelle politiske dokumenter
- Formidler og dokumentere ergoterapeutisk profesjonsutøvelse innen helsefremmende og forebyggende arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- Verdsetter og initierer samarbeid på tvers av fag, profesjon, sektorer og virksomheter
- Anvender oppdatert kunnskap om helse- og sosialpolitikk og det norske helse- og velferdssystemet
- Planlegger og gjennomfører samarbeid med frivillige organisasjoner og andre relevante aktører
- Viser innsikt i hvordan ergoterapi kan bidra fremme folkehelse og bidra til å møte FN’s bærekraftsmål
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Undervisning
Emnet starter høstsemesteret tredje studieår og gjennomføres som et tverrprofesjonelt emne i samarbeid med fysioterapeututdanninga. Gjennom aktiv deltakelse i undervisning og skriftlige arbeider knyttet til oppgavene får studentene øving i formidling av fag
Emnet har varierte studentaktive læringsformer og vektlegger kritisk refleksjon og diskusjon:
• Forelesninger introduserer og gir oversikt over sentrale tema.
• Studentene lærer i tverrprofesjonelle «folkehelseteam» der de deler, diskuterer og utvikler kunnskap.
• I ferdighetstrening og "feltarbeid" prøver studentene ut verktøy og strategier for helsefremmende praksis.
• Underveis i emnet har studentene ulike oppgaver der lærestoffet anvendes og prøves ut.
• På seminarene deler og diskuterer studentene kunnskap og erfaringer fra tema som er jobbet med i emnet.