Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
ERG-2120 Voksnes helse, deltakelse og tilhørighet - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet har fokus på voksnes aktiviteter, rolleutførelse og deltakelse i familie, arbeid og samfunnsliv. Emnet har også fokus på ergoterapi innen rehabilitering og arbeidshelse.
Studentene tilegner seg kunnskap om sammenheng mellom voksnes aktivitetsdeltakelse, helse og livskvalitet og tilegner seg en fordypet forståelse av hvordan samspillet mellom omgivelsenes utforming og individuelle forutsetninger påvirker denne sammenhengen.
Studentene etablerer en fordypet kunnskap i profesjonell resonnering i ergoterapi og tilegner seg ferdigheter i å anvende ulike praksismodeller og gjennomføre en ergoterapeutisk arbeidsprosess systematisk.
Videre oppøver studentene kunnskap og ferdigheter i bruk av aktivitetsbaserte metoder for ergoterapeutisk intervensjon med mål å fremme voksnes deltakelse i aktivitet og arbeid.
Studentene lærer også å anvende sin kunnskap om ergoterapi, aktivitetsvitenskap, arbeidshelse, universell utforming, velferdsteknologi og rettigheter i begrunnelser for bærekraftig ergoterapi.
Kompetanse i kunnskapsbasert praksis videreutvikles ved å søke og kritisk vurdere forskning, teori og erfaring i ergoterapi og å anvende denne kunnskapen i begrunnelser for ergoterapeutisk praksis.
Ulike undervisningsformer, blant annet studentundervisning, har som formål at studentene videreutvikler hensiktsmessige og effektive læringsstrategier og prøver ut egen helsepedagogisk kompetanse.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
KUNNSKAP
Kandidaten
- Forklarer hvordan deltakelse og balanse i hverdagsaktiviteter i hjem, arbeid og fritid påvirker og påvirkes av identitet, helse og livskvalitet. Dette inkluderer fokus på:
- Familie- og foreldreroller.
- Betydning av arbeid.
- Forklarer hvordan voksnes rett til aktivitet og deltakelse kan sikres gjennom likeverdige tilbud og tjenester. Dette inkluderer:
- Likestilling og ikke-diskriminering uavhengig av funksjonsnivå, etnisitet, kjønn[1], seksuell orientering og religion/livssyn.
- Inkludering uavhengig av sosioøkonomiske, psykososiale og kulturelle forhold, juridiske og politiske vilkår.
- Gjør rede for relevante praksismodeller som Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E) og anvender disse i klinisk resonnering i ergoterapi.
- Gjør rede for kunnskap om aktivitetsvitenskap, ergoterapiteori, helserelaterte fag, universell utforming og velferdsteknologi for å begrunne ergoterapeutisk arbeid som:
- Kartlegging av aktivitetsutførelse, -mønster og -identitet og personens fysiske, psykiske, kognitive og sosiale grunnlag for aktivitet.
- Målrettet anvendelse av meningsfull aktivitet.
- Vurdering og argumentasjon for forebyggende og helsefremmende tiltak på arbeidsplass.
- Kan forklare ergoterapeutens rolle i rehabilitering og habilitering av voksne.
FERDIGHETER
Kandidaten
- Følger en systematisk, målrettet og kunnskapsbasert ergoterapeutisk arbeidsprosess. Det inkluderer:
- Søke og kritisk vurdere tilgjengelig og oppdatert kunnskap relevant for ergoterapi.
- Prøve ut aktivitetsbaserte kartleggingsmetoder/ -verktøy.
- Lage mål og plan for tiltak på bakgrunn av aktivitets- og funksjonsvurdering.
- Prøver ut meningsfull aktivitet og relevante aktivitetsbaserte metoder for behandling, rehabilitering og habilitering av voksne.
- Bruker veiledende, problemløsende, ressursorienterte, myndiggjørende og kreative strategier rettet mot voksne og deres omgivelser for å fremme aktivitetsdeltakelse.
- Foreslår og begrunner tilrettelegging av bolig og arbeidsplass ut fra kunnskap om:
- Universell utforming.
- Velferdsteknologi og tekniske hjelpemidler.
- Arbeidshelse/-rehabilitering inkludert psykososiale faktorer og ergonomi.
- Underviser og veileder medstudenter i kunnskap og metoder for utøvelse av ergoterapi til voksne.
GENERELL KOMPETANSE:
Kandidaten
- Forplikter seg til ansvar for egen og medstudenters læring gjennom å:
- Bidra aktivt til innhenting, deling og utforsking av kunnskap i gruppearbeid og annen studentaktiv læring.
- Følge opp og ta initiativ til samarbeid og avtaler med medstudenter og undervisningspersonell.
- Dokumenterer, formidler og veileder ut fra ergoterapeutisk kompetanse og profesjonsutøvelse, muntlig og skriftlig.
- Anvender relevant lovgrunnlag, plan- og avtaleverk i argumentasjon, begrunnelse og dokumentasjon for ergoterapi.
[1] Kjønn i betydning biologisk kjønn, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Undervisning
Emnet gjennomføres i andre halvdel av høstsemesteret andre studieår. Forventet arbeidsmengde er 40 timer studieuke. I tillegg til timeplanfestet undervisning arbeider studentene i grupper og individuelt med lærestoffet.
Undervisningen legger i økende grad vekt på studentaktive læringsformer og refleksjon.
Undervisningen planlegges utfra forventet læringsutbytte for emnet:
- Forelesninger introduserer og gir oversikt over sentrale tema.
- Ferdighetstrening gir øving i praksisnære ergoterapeutiske ferdigheter.
- Basisgruppearbeid er kjerneaktiviteten for utforsking og utvikling av kunnskap. Det er fokus på utvikling av selvstendighet i læring og formidling av kunnskap.
- I praksisundervisning øver studentene på ergoterapi innen arbeidshelse.
- Studentundervisning er arbeidskrav som gir øvelse i formidling, veiledning og undervisning av helserelaterte tema og ergoterapi.
- Hverandre-vurdering og gransking av kunnskapskilder gir øving i kritisk tenkning.
- Seminarer og temadager kombinerer ulike undervisningsformer i fordyping av tema.