Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
ERG-2110 Ungdoms helse, deltakelse og tilhørighet - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet retter fokus mot tema som er av betydning for ungdoms utvikling, deltakelse i aktivitet, og tilhørighet til jevngamle, familie, omsorgspersoner, kultur og samfunnet. Studentene tilegner seg kunnskap om sammenheng mellom ungdoms utvikling, aktivitetsengasjement-/deltakelse og helse, samt hvordan ergoterapeutisk intervensjon og deltakelse i meningsfull aktivitet kan bidra til tilfriskning og bedret livskvalitet.
Sentralt i emnet står tilegnelse av relasjonell og terapeutisk kompetanse, noe som forutsetter etisk refleksjon. Utvikling av terapeutisk kompetanse innebærer forståelse av forhold mellom prosess og produkt, evne til observasjon, kommunikasjon, oppmerksomhet og kritisk refleksjon over egen innsats. Ferdigheter i instruksjon, veiledning og konflikthandtering oppøves. Studentene skal gjennom praktisk arbeid utforske betydning av kreativitet. De anvender gruppedynamiske prinsipper, utøver og utforsker terapeutisk kompetanse og lederskap i gruppe gjennom aktiv deltakelse i kreative verksteder.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskap
Forklarer hvordan ungdom utvikler seg gjennom pubertet. Dette inkluderer:
- Fysisk utvikling
- Emosjonsutvikling
- Personlighetsutvikling
- Identitetsutvikling
- Har kunnskap om hverdagslivets aktiviteters betydning for læring, identitet, inkludering og livskvalitet.
Har kunnskap om forhold som bidrar til at ungdom sikres likeverdige tjenester. Dette omhandler:
- likestilling og ikke-diskriminering
- Inkludering uavhengig av funksjonsnedsettelse, etnisitet, kjønn, seksuell orientering og kjønnsidentitet
Gjør rede for aktivitetsproblem som kan oppstå på grunn av helsemessige, kulturelle og sosiale forhold. Dette inkluderer:
- Psykososial og psykisk helse
- Urfolk, minoriteter og subkulturer
- Omsorgssvikt, utestenging og mobbing
- Forklarer terapeutiske dimensjoner i ledelse av grupper.
- Kan drøfte hvordan ergoterapeutiske og kreative metoder kan fremme aktivitet og deltakelse.
- Kan forklare Intentional relationship model (IRM).
Har innsikt i og kan reflektere over den betydning digitalisering har for ungdoms helse, aktivitet og deltakelse.
- Sosiale medier
- Gaming
Ferdigheter
- Utviser kompetanse i å planlegge, lede, avslutte og evaluere grupper i ergoterapi.
- Utviser oppmerksomhet på sammenhengen mellom terapeutisk kompetanse og gruppedynamikk.
- Utprøver relevante ergoterapeutiske metoder knyttet til observasjon av kommunikasjon og samhandling.
- Anvender aktivitets- og virksomhetsanalyse gjennom kartlegging og intervensjoner.
- Anvender kunnskap om å tilpasse aktiviteter for å utvikle eller vedlikeholde ferdigheter, aktivitetsvaner og aktivitetsroller.
- Kan planlegge og tilrettelegge for at ungdom med psykososiale helseutfordringer kan delta i meningsfulle og verdsatte aktiviteter.
Kan vurdere og forebygge risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge dette opp systematisk. Dette inkluderer:
- Kognitiv terapi
- Forebygging av selvmord
Generell Kompetanse
Bidrar aktivt til egen og medstudentens læringsprosess ved å
- Identifisere, reflektere over og evaluere egen, medstudenters og gruppens utvikling
- Delta aktivt i egenstudier, basisgruppearbeid og kreative verksted
- Identifisere mulige utfordringer i disse prosesser
Kan anvende terapeutisk og etisk kompetanse i møtet med personer som er i lærings - mestrings- og endringsprosesser. Dette inkluderer:
- Kontaktetablering og kommunikasjon med ungdom.
- Ivaretagelse av ungdoms og pårørendes erfaringskompetanse og medvirkning
- Terapeutisk samhandling med fokus på perspektivtaking og narrativer
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Undervisning
Emnet starter høstsemesteret andre studieår. Forventet arbeidsmengde er 40 timer studieuke med en tredeling mellom timeplanfestet undervisning, samarbeid med medstudenter og selvstudier.
Emnet har varierte studentaktive læringsformer:
- Campusbasert undervisning
- Ferdighetstrening
- Gruppebaserte læringsaktiviteter med:
- Kreativt verksted
- Studentundervisning og hverandrevurdering
- Basisgruppearbeid