Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
DTE-2800 Datamaskingrafikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Pensumet er innrettet på 3D-grafikk for spill og simuleringer og vil ta utgangspunkt i aktuelle 3D-grafikk plattformer.
3D grafikkprogrammering:
- Grunnleggende bruk av aktuelt 3D API og verktøy.
- Grunnleggende vektor, matriseregning og transformasjoner.
- Grunnleggende shaderprogrammering.
- Bruk av tekstur, lys, farger og materialer.
- Animasjon/game loop.
- Brukerinput.
- Enkel kollisjonsdeteksjon.
- Anvende 3D modeller i spill.
- Anvende tekstur på 3D modeller.
- Grunnleggende anvendelse av fysikkmotor.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.
Søkere som kan dokumentere ett av følgende kvalifiserer også for opptak:
- generell studiekompetanse og bestått realfagkurs, eller
- bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning, eller
- 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av departementet 1998/99 og tidligere studieordninger
*For å få opptak til enkeltemner på grunnlag av Y-veien, må søkeren oppfylle opptakskriteriene for Y-vei til studieprogrammet som emnet inngår i. I tillegg må søkeren oppfylle eventuelle forkunnskapskrav som er spesifisert for det konkrete emnet de søker opptak til. Det gis begrenset studierett til det spesifikke emnet - på samme måte som realkompetansesøkere.
Søknadskode: 9391
Hva lærer du
Kunnskaper og forståelse:
- Kunnskap om grunnleggende 3D transformasjoner med vektor og matriseregning.
- Kunne forklare konsepter og begreper som verteks, polygon, primitiv, mesh, graphics pipeline, tekstur, lysberegning, normalvektorer, shader, frustum.
- Kunnskap om grunnleggende shaderprogrammering og GLSL ES.
- Kunnskap om programmering og bruk av lys, teksturer, farger og materialer i forbindelse med 3D-grafikk.
- Kjenne til grunnleggende datastrukturer som kan brukes til å representere 3D modeller.
- Kunne anvende 3D modeller, laget i eksterne verktøy, i egne programmer.
- Kunnskap om fysikkmotorer brukt i forbindelse med 3D-grafikk og simuleringer.
Ferdigheter:
- Innsikt i hvordan man bruker Javascript til utvikling av 3D-grafikk og spill som fungerer i standard nettleser.
- Kunne bruke standard utviklingsverktøy.
- Kunne benytte og lage enkle shaderprogrammer.
- Kunne utvikle spill som inneholder styrbare og bevegelige (teksturerte) 3D-figurer, terreng og lyskilder.
- Kunne konvertere, eksportere og importere 3D modeller.
- Kunne reflektere over valg av verktøy til bruk til 3D-grafikk og spill.
- Kunne bruke fysikkmotor i forbindelse med utvikling av simuleringer og spill.
Kompetanse:
- Skal ha ervervet seg tilstrekkelig fagterminologi til å kunne medvirke i faglige diskusjoner innenfor fagområdet 3D-grafikk og grunnleggende spillprogrammering.
- Kan formidle kunnskap om datamaskingrafikk og programmeringstekniske momenter tilknyttet simuleringer og spill.
- Kjennskap til planlegging og gjennomføring av større programmeringsprosjekter, både alene og som deltaker i en gruppe.
- Kjennskap til etiske konsekvenser av teknologiske valg og løsninger.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnets læringsutbytte formidles via innspilte videoer og klasseromsundervisning. Undervisning er tilgjengelig både for campus og nettstudenter. Nettstudenter kan følge forelesning direkte eller det kan ses som opptak i ettertid. Alle studenter har tilgang til opptak.
Studentenes ferdigheter fremmes gjennom:
- Frivillige øvingsoppgaver.
- Elektroniske tester, kontrollspørsmål knyttet til gjennomgått stoff.
- Obligatoriske øvingsoppgaver.
- Gruppearbeid.