Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
BYG-2602 Statikk, dynamikk og konstruksjonslære - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnets faglige innhold er som følger:
Innenfor temaet statikk skal Studenten lære å;
- Beregne respons av statisk bestemte fagverk ved hjelp av ulike metoder
- Beregne forskyvning av statisk bestemte fagverk
- Beregne respons av statisk ubestemte fagverk (statisk ytre og indre ubeststemt)
- Beregne forskyvning av statisk ubestemte fagverk
- Beregne statisk bestemte bjelker og rammer
- Beregne deformasjoner (forskyvning og rotasjon) av bjelker og rammer
- Beregne respons av statisk ubestemte bjelker og rammer
- Beregne deformasjoner (forskyvning og rotasjon) av ubestemte bjelker og rammer
- Beregne respons ved temperaturbelastning på bjelker og rammer
Innenfor temaet dynamikk skal Studenten lære;
- Om kinetikk
- Om kinematikk
- Om svingningsteori
- Om stive legemers bevegelse, arbeid og energi, støt
Innenfor temaet konstruksjonslære skal Studenten lære;
- Om bæresystemers oppbygging og virkemåter (konstruksjonselementer)
- Om lastvirkning og pålitelighet (dimensjoneringskriterier)
- Om laster på bygninger, introduksjon til NS-EN 1991
- Om avstivning og stabilitet av byggverk.
- Om de ulike konstruksjonsmaterialer: stål, tre og betong.
- Om de viktigste bruksområder for disse konstruksjonsmaterialene.
- Å prosjektere dekker, bjelker og søyler i betong, stål og trevirke.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.
Søkere som kan dokumentere ett av følgende kvalifiserer også for opptak:
- generell studiekompetanse og bestått realfagkurs, eller
- bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning, eller
- 2-årig teknisk fagskole ett
*For å få opptak til enkeltemner på grunnlag av Y-veien, må søkeren oppfylle opptakskriteriene for Y-vei til studieprogrammet som emnet inngår i. I tillegg må søkeren oppfylle eventuelle forkunnskapskrav som er spesifisert for det konkrete emnet de søker opptak til. Det gis begrenset studierett til det spesifikke emnet - på samme måte som realkompetansesøkere.er rammeplan fastsatt av departementet 1998/99 og tidligere studieordninger
Søknadskode: 9391
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Studenten skal tilegne seg kunnskap innenfor konstruksjonsteknikk, konstruksjonslære og beregningsmetoder.
- Studenten skal tilegne seg kunnskap innenfor beregning av statisk ubestemte konstruksjoner.
- Studenten skal lære å bestemme statiske systemer for ulike konstruksjoner og kunne beregne responsen av lastvirkning på disse.
- Studenten skal introduksjon til dynamiske beregningsmetoder og tilegne seg kunnskap innenfor ulike dynamiske systemer.
- Studenten skal tilegne seg kunnskap om bygningskonstruksjoners oppbygging og virkemåte, samt få innføring i de ulike konstruksjonsmaterialer og typisk bruk av disse.
- Studenten skal også få innføring i dimensjoneringsprinsipper og enkel dimensjonering av konstruksjoner i ulike materialer
Ferdigheter:
- Studenten skal tilegne seg ferdigheter innenfor hvordan en reell konstruksjon skal analyseres gjennom å etablere en modell og deretter hvilken matematisk metode som er best egnet.
Kompetanse:
- Studenten skal erverve generell kompetanse innenfor det å selv kunne utføre manuelle beregninger av lastvirkning på ulike konstruksjoner og vurdere andres beregninger.
- Studenten skal erverve seg tilstrekkelig fagtermologi til å kunne medvirke i faglige diskusjoner innenfor statikk, dynamikk og konstruksjonsteknikk.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet undervises i hvert høstsemester. Emnets læringsutbytte skal formidles gjennom inntil 6 undervisningstimer per uke med klasseundervisning for campusstudenter og for nettstudenter. Nettstudentene kan følge disse forelesningene via nettet - direkte eller i opptak.
Emnet gjennomføres hovedsakelig som teoretisk kunnskapsformidling. Studentenes ferdigheter fremmes gjennom relevante regneøvinger, både av emneansvarlig og studentassistenter.
Emnet undervises hovedsakelig på norsk, men engelsk eller andre språk kan anvendes i de sammenhenger der det er faglig hensiktsmessig og/eller nødvendig.