Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
BLU-2021 Pedagogisk ledelse og veiledning - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen.
Emnet kan tas som videreutdanning for lærere og barnehagelærere, men er også relevant for kandidater med helse- og sosialfaglig bakgrunn.
Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 20. juli - 11. august via lokalt opptak på enkeltemner, søknadskode 5001. Emnekode BLU-2021 må oppgis i kommentarfeltet.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Innholdet i emnet består i hovedsak av følgende deler:
- Ledelse i et relasjonelt perspektiv
- Læringsledelse og endringsarbeid
- Kommunikasjon, mangfold og sosiale prosesser
- Psykososialt arbeidsmiljø og konflikter
- Veiledning som verktøy i lærings- og utviklingsprosesser
- Veiledningsøvelser
Praksis inngår som en integrert del av emnet for studenter i barnehagelærerutdanningen. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
For studenter som tar emnet som videreutdanning gjelder krav om kompetanse på bachelornivå i pedagogiske eller helse- og sosialfaglige utdanninger.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- kommunikasjonsteori
- interkulturell kommunikasjon
- psykososiale arbeidsmiljøfaktorer og et inkluderende arbeidsliv
- konflikter og konflikthåndtering
- sentrale begreper og ulike tradisjoner i veiledning
- samspill, roller og maktforhold i veiledningsprosesser
- ulike modeller for veiledningssamtaler
Ferdigheter
Studenten kan:
- observere, beskrive og vurdere pedagogiske situasjoner fra ulike ståsted
- vurdere og utøve pedagogisk ledelse i ulike sammenhenger
- håndtere praktiske og personlige utfordringer i samarbeidsrelasjoner og i endringsarbeid
- gjennomføre veiledningssamtaler og anvende ulike metodiske tilnærminger i veiledning
Generell kompetanse
Studenten:
- vurderer og håndterer etiske problemstillinger som leder
- anvender veiledning som verktøy for faglig refleksjon og utvikling av handlingskompetanse
- identifiserer og håndterer etiske problemstillinger i veiledning
- analyserer og håndterer sosialt mangfold i yrkesrelevante kontekster
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis. Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.