Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
BLU-2013 Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.
Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 20 juli - 11. august via lokalt opptak på enkeltemner, søknadskode 5001. Emnekode BLU-2013 må oppgis i kommentarfeltet.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet kombinerer teoretiske og praksisnære kunnskaper og ferdigheter om pedagogisk bruk av digitale verktøy og barns digitale hverdag i barnehagen.
Innholdet i emnet omhandler arbeid med digitale verktøy som er relevante for det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Hvordan barnehagelæreren bruker digitale verktøy i sitt pedagogiske arbeid er sentrale deler av emnet og vil inngå både i lek, utforsking og læring, samt dokumentasjonsarbeidet i barnehagen. Profesjonsfaglig digital kompetanse og digital dømmekraft er begreper som vil bli satt inn i en faglig sammenheng.
Emnet fokuserer på de ansattes rolle i barnehagen og deres ansvar for å gi barn varierte og tilpassede utfordringer knyttet til aktiviteter med bruk av digital teknologi.
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- bruk av digital teknologi som pedagogisk verktøy i alle fagområder
- den digitale barnekulturen og mediers betydning i den
- ulike digitale verktøy og bruken av dem
- barns erfaringer og danning med digitale medier
- lover og regler som ivaretar barn og barnehagens ved bruk av digitale medier/verktøy
Ferdigheter
Studenten kan:
- legge til rette for og gjennomføre kreative aktiviteter med digitale verktøy som stimulerer barns helhetlige utvikling
- gi barn opplevelser og erfaringer med at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap
- benytte digital dokumentasjon i barnehagens pedagogiske arbeid
- bruke, vurdere og tilrettelegge programvare og spill rettet mot barn i barnehagealder
Generell kompetanse
Studenten:
- har kompetanse til å benytte seg av mulighetene og utfordringene som barnehagen møter på i den digitale tidsalderen
- kan reflektere over hvordan dokumentasjon kan brukes til å utvikle barnehagen som organisasjon
- har kompetanse til å veilede og lede barn, foresatte og ansatte i deres møte med digital teknologi i og utenfor barnehagen
- kan utøve og vurdere digital praksis i ulike miljø og arbeidsformer
- kan utøve digital dømmekraft i arbeidet med barn, foresatte og ansatte
- kan forholde seg kritisk og reflektert til bruk og innhold av digitale verktøy og programvare
- utvikler en profesjonsfaglig digital kompetanse
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Det legges også opp til mulig samarbeid med lokale samarbeidspartnere.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis. Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.