Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
BIO-2004 Studiedesign og dataanalyse i biologi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for arktisk og marin biologi
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studenter på bachelorprogrammene i biologi, biomedisin, samt valgemne for masterprogrammet i fiskeri- og havbruksvitenskap (studieretning havbruk).
Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
Det gis innføring i studiedesigner for innsamling av data fra 1) observasjonelle studier av biologiske systemer fra individer til økosystemer, og 2) prinsipper for design av eksperimenter i lab og i felt (randomisering, replikasjon). Prinsipper for analyse av biologiske data (estimering av relevante parametere, hypotesetesting) defineres ved hjelp av enkle metoder (krysstabeller, t-test, en veis ANOVA, lineær regresjon). Kurset fokuserer på biologisk tolkning av statistiske analyser og vil bruke nordlige økosystemer, effekter av klimaendringer og medisinske studier som eksempler.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse, samt følgende spesielle opptakskrav:
Matematikk R1 eller matematikk S1+S2 og i tillegg ett av følgende programfag:
- Matematikk (R1+R2)
- Fysikk (1+2)
- Kjemi (1+2)
- Biologi (1+2)
- Informasjonsteknologi (1+2)
- Geofag (1+2)
- Teknologi og forskningslære (1+2)
Søknadskode 9197 enkeltemner i realfag.
Det er et krav om at studentene har forkunnskaper i biologi fra høgskole eller universitets nivå. Forkunnskaper innen kjemi og matematikk er også en fordel.
Hva lærer du
Kunnskap
- Forstå begrepet «usikkerhet» i en statistisk kontekst
- Definere hva som menes med en statistisk test, hvordan den brukes, og ulemper med den
- Forklare hvordan man kan estimere gjennomsnitt, redegjøre for begrepene «Bias» og «presisjon», og kunne forklare hvordan utvalgsstørrelse påvirker usikkerhet i statistiske analyser
- Redegjøre for de viktigste antagelsene for noen enkle statistiske metoder, uavhengighet, varians og statistisk fordeling
- Forklare hva som menes med randomisering og tilfeldig utvalg
Ferdigheter
- Tolke estimater og konfidensintervaller i forhold til vitenskapelig og/eller forvaltningens målsetninger
- Bruke «R» til å plotte data og kjøre enkle statistiske analyser (Khi-kvadrat test, t-test, 1-veis ANOVA, lineær regresjons modell)
Generell kompetanse
- Utvikle kritisk refleksjon i forhold til tolkning av vitenskapelige resultater, spesielt med hensyn til effektstørrelse
- Reflektere over fordeler og ulemper av forskjellige studiedesign
- Økt statistisk kompetanse
- Økt kompetanse i å bruke R
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Kurset skal omfatte 30 timer forelesninger, 30 timer dataøvelser i R og minst en hjemmeoppgave.