Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

BED-3110 Kundeutvikling- og analyse - 10 stp


Ansvarlig enhet

Handelshøgskolen ved UiT

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Transaksjonsanalyse

Lønnsomhet på ordre- og kundenivå

Kundelivstidsverdi

Kundekapital

Segmentering med basis i kundeverdi

Vurderinger av utviklingen til bedriftens kundebase (helsetilstand)

Kundestrategi (skaffe, beholde og utvikle kunder)


Hva lærer du

Emnet setter søkelys på teorier og modeller som knytter seg til det å ha en kunde-sentrisk orientering, beregning av kundelivstidsverdier, samt teknikker for analyse av utviklingen til en bedrifts kundebase. Grunnlaget for mange av analysene er transaksjoner ned på ordre og kundenivå. Dette er transaksjoner som over tid avspeiler atferden til individuelle kunder. Ikke alle kundene er like mye verdt, og dette avspeiler seg i hvilke kunder bedriften bør rekruttere og hvor mye ressurser som skal (kan) brukes på ulike typer kunder. Du vil blant annet lære å forstå og beregne kundelønnsomhet, kundelivstidsverdier og kundekapital. Du vil også lære hvilke analyser og perspektiver som kan benyttes for å vurdere helsetilstanden til en bedrifts samlede kundeportefølje, som inkluderer analyser av utviklingen over tid for ulike kohorter av kunder. Du vil også forstå betydningen av å segmentere med basis i kundeverdi og finne strategier og taktikk for å kapre mer verdi fra ulike segmenter. Vi skal særlig knytte dette opp mot strategier for kundekapring, kundeutvikling, og kundebevaring.

Etter å ha fullført og bestått emnet skal du ha utviklet følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Du har

Ferdigheter

Du kan

Generell kompetanse

Du skal


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Digitale forelesninger, nettmøter, og videoopptak.