Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

BED-3107 Organisasjoner, innovasjon og design - 10 stp


Ansvarlig enhet

Handelshøgskolen ved UiT

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Vi står i dag overfor store utfordringer for å sikre en bærekraftig samfunnsutvikling ved å balansere økonomiske, miljømessige og samfunnsmessige forhold. Kjernearenaer for å operasjonalisere og iverksette bærekraftmålene er offentlige og private organisasjoner på ulike nivå. Organisasjoner utfordres dermed til å være innovative for å kunne realisere bærekraftige løsninger. For å forstå kompleksiteten som private og offentlige virksomheter står overfor, gir emnet en innføring i nyere organisasjonsteoretiske tilnærminger som legger vekt på at interaksjon mellom virksomheter og omgivelsene er sentral for verdiskaping. Videre retter emnet søkelys på hva samarbeidsdrevene innovasjonsprosesser er, og hvordan organisatorisk design kan legge til rette for slike prosesser. Litteratur som danner emnets kunnskapsgrunnlag bygger på teori som er utledet av norske og internasjonale forskningsaktiviteter. Følgende deltema belyses:


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten kan:

Generell kompetanse

Studenten kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen gis gjennom synkrone og asynkrone læringsressurser. Det er en fysisk samling i semesteret (ved studiested), som legger vekt på oppstart av semesteroppgaven ved å etablere samarbeid i studentgrupper (synkron læringsressurs). Den øvrige undervisningen er nettbasert og organiseres gjennom læringsplattformen Canvas som webinar (i dette emnet som synkron læringsressurs), videoer og podkaster (asynkrone læringsressurser).

Emnet stiller krav til selvstendig arbeid som skal vise forståelse, refleksjon og modning (jf. https://lovdata.no/forskrift/2005-12-01-1392/§6). I tillegg stilles det krav til gode samarbeidsevner da semesteroppgaven utføres av flere studenter som obligatorisk gruppearbeid i studentgrupper (2-3 studenter per gruppe). Gruppearbeidet foregår gjennom hele semesteret. Det forutsettes at studentene har tilgang til pc, kunnskap om grunnleggende programvare og tilgang til internett.