Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
BED-2123 Samfunnsøkonomisk analyse - Mikro - 10 stp
Ansvarlig enhet
Handelshøgskolen ved UiT
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.
Innhold
I dette emnet tar vi opp produsentens tilpasning med hovedvekt på konkurranseforhold og ulike strategier i markedstilpasningen. Temaer som tas opp er blant annet ufullkommen konkurranse, ulike prisstrategier og prinsipal agent teori.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 enkeltemner lavere grad.
Hva lærer du
Etter å ha gjennomgått dette emnet skal studenten ha en videregående innsikt i samfunnsøkonomisk analyse, utover den innføring som tidligere er gitt i mikroøkonomi.
Kunnskaper:
- Ha kunnskaper om optimal tilpasning for bedrifter med ulike målsetninger.
- Ha kunnskaper om ulike tilpasninger ved forskjellige markedssituasjoner.
- Ha kunnskap om strategisk konkurranse.
Ferdigheter:
- Kunne vise hva som er optimal tilpasning for en bedrift under ulike markedsregimer.
- Kunne vise hvordan bedrifter tilpasser seg strategisk ut fra andre aktørers valg.
- Kunne vise hvordan offentlige og private organisasjoner tilpasser seg under ulike reguleringsregimer.
Generell kompetanse:
- Ha oversikt over de mest kjente teorier innenfor produsentteori.
- Kunne redegjøre for kritiske forhold ved ulike markedstilpasninger både innenfor privat og offentlig sektor.
- Kunne reflektere selvstendig og kritisk i forbindelse med bruk av mikroøkonomisk teori.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Forelesninger og seminar