Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
BED-2054 Innovasjon i praksis - 10 stp
Ansvarlig enhet
Handelshøgskolen ved UiT
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.
Innhold
Emnet gir en generell innføring i moderne og aktuelle innovasjonsmetoder benyttet av noen av verdens mest innovative bedrifter. Metodene som det i all hovedsak vil fokuseres på er Design Thinking og Lean Startup. I dette kurset vil vi starte med å gi en introduksjon av metodene, før studentene selv skal anvende dem i praksis gjennom et gruppeprosjekt linket opp mot en reell bedriftscase. Studentene skal jobbe i multidisiplinære grupper hvor hver individuelle students fagkompetanse skal løfte gruppen som en helhet. Studentene vil tilbringe mye tid utenfor campus i sitt arbeid med bedriften, både i form av bedriftsbesøk, undersøkelser, prototyping og testing, intervjuer og potensielle reiser. Hver gruppe vil ha et eget budsjett til disse formålene.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag).
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
- Ha kunnskap om innovasjonsmetoder presentert i faget.
- Ha kunnskaper om hvordan bedrifter jobber med innovasjonsproblemstillinger.
- Ha kunnskaper om hvordan man jobber i multidisiplinære grupper.
- Ha kunnskaper om bedrifters markedsarbeid.
- Ha kunnskaper om hvordan man gjennomfører markedsundersøkelser.
Ferdigheter:
- Kunne anvende innovasjonsmetoder i en tildelt case.
- Kunne bearbeide og konkretisere problemstillinger i en gitt case.
- Kunne delta og bidra i en gruppe med forskjellig kompetanse.
- Kunne gjennomføre markedsundersøkelser for en gitt case.
Generell kompetanse:
- Kunne anvende og lede et innovasjonsprosjekt selvstendig eller for andre.
- Kunne identifisere, konkretisere og bestemme problemstilling for andres eller eget prosjekt.
- Kunne se hvilken kompetanse et team trenger og på en god måte utnytte denne.
- Kunne designe, gjennomføre og anvende markedsundersøkelser.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Forelesninger, workshops, praktisk arbeid med veiledning.