Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

ARK-3010 Populær faglig formidling - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi

Emnetype

Emnet er et valgfritt fordypningsemne for studenter på masterprogrammet i arkeologi.

Emnet passer også som valgemne på masternivå i humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag som eksempelvis historie, kunsthistorie, samfunnsplanlegging og kulturforståelse, statsvitenskap og medie- og dokumentasjonsvitenskap. Emnet kan tas som enkeltemne.


Innhold

Arbeidsliv og det allmenne samfunn er arenaer som etterspør populær formidling av forskningsbasert kunnskap. Slik formidling må bygge på vitenskap, men samtidig må det som formidles bli allment forstått.

For å lykkes, må den som formidler populært ha forståelse for bruk av språklige og visuelle virkemidler, kunnskap om målgruppe og formidlingsplattformer. Emnet vil ha et særlig fokus på slike faktorer og samspillet mellom dem.

Studenten vil bli gitt en faglig problemstilling som de sammen skal finne løsning på å formidle bredt. Deler av utfordringen blir å finne frem til rett formidlingsplattform, eksempelvis tradisjonelle avisinnlegg, foredrag og guidinger eller liknende. Formidlingen kan også skje via sosiale kanaler som eksempelvis blogg, Instagram, Facebook eller podcast.


Opptakskrav

Bachelorgrad med fordypning i arkeologi eller annet kulturhistorisk fag. Se opptakskrav på master i arkeologi.

Husk å skrive hvilke(n) emnekode(r) du søker opptak til i merknadsfeltet.

Søknadskode 9371 enkeltemner på masternivå.


Hva lærer du

Etter bestått eksamen skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap og forståelse:

Studenten skal ha:

Ferdigheter:

Studenten skal kunne:

Kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk. Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk.

Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.


Undervisning

Undervisningen består av tre dobbelttimer forelesninger/seminar.

Gruppearbeid under veiledning av emneansvarlig tilsvarer tre helgdagsseminar.

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.