Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
PFF-3025 Norskdidaktikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er obligatorisk for studenter på lektorutdanning 8-13 som har nordisk som fag 1 eller 2.
For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.
Innhold
Emnet skal videreutvikle studentens fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter og bygge på det studenten har tilegna seg både i norskdidaktikk (år 3) og i språk- og litteraturvitenskap fra disiplinfaget nordisk, og gjennom dette utvikle studentens faglæreridentitet. Samla skal emnene i norskdidaktikk gi studenten god innsikt og forståelse for kjerneelementene i skolefaget norsk og et god kompetanse på en rekke profesjonsrelevante områder. I dette emnet vil hovedfokuset være på følgende tema:
- Teksthistorie og tekstkunnskap
- Litteraturdidaktikk
- Språklig og kulturelt mangfold i klasserommet
- Sidemålsdidaktikk
- Muntlighet
- Læremidler i faget
- Vurdering
Digitale verktøy/ IKT i norskfaget
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Inngående kunnskap om sentrale debatter knytta til diskusjonen om norskfaget som kunnskapsfag, danningsfag, kommunikasjonsfag og redskapsfag
- Avansert forståelse for hvordan valg av tekster i norskundervisninga speiler fagets tradisjon, formål og eget faglig ståsted
- God innsikt i hvordan vi i arbeidet med skjønnlitteratur kan skape engasjement og opplevelse av relevans for elever, og hvordan vi kan legitimere skjønnlitteraturens plass i faget
- Kunnskap om muntlighet i faget og vurdering av muntlig kompetanse
- Kunnskap om norsk som andrespråk, læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk og for elever med kort botid i Norge
- Kunnskap om utfordringer knytta til sidemålsundervisning
- Kunnskap om et utvalg summative og formative vurderingspraksiser i norskfaget
Ferdigheter
Studenten kan:
- Gjøre bevisste og selvstendige tekstutvalg og argumentere for metodiske valg i arbeid med skjønnlitteratur i faget
- Med utgangspunkt i teorier om muntlighet og muntlig kompetanse, skille mellom-, ha opplæring i- og vurdere elevenes lytte- og talekompetanse
- Lage undervisningsopplegg i norsk der arbeidsformer og arbeidsmateriale henger sammen med avansert innsikt i grunnleggende fagforståelse og læringsprosesser i faget
- Analysere og forholde seg kritisk til læremiddel og arbeidsformer i norsk i forhold til de ulike emnene i skolefaget og begrunne valg og vurderinger med utgangspunkt i teori, læreplaner i faget og eget fagsyn
- Vurdere og analysere elevers muntlige og skriftlige arbeider i faget og gi utviklingsfremmende og tilpassa tilbakemeldinger
- Drøfte hvordan og hvorfor språk og tekster former og blir formet i ulike kulturelle fellesskap og hvordan kulturelle og historiske referanserammer påvirker arbeidet i og med norskfaget
- Diskutere sentrale problemstillinger knyttet til de to målformenes posisjon og funksjon i skolen
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Omlag 40 timer undervisning i form av forelesninger og seminar med forberedte studentinnlegg.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.