| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
DRA-6002 Muntlig fortelling - stedets fortellinger - 15 stp
Ansvarlig enhet
Musikkonservatoriet
Emnetype
Etter- og videreutdanningsemne, samlingsbasert
Innhold
Emnet gir en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i muntlig fortellerkunst.
Emnet fokuserer på:
- Ulike metoder for å finne eller skape fortellinger med tilknytning til eller inspirasjon fra et bestemt sted
- Bearbeiding og fremføring av tradisjonelle og egenskapte muntlige fortellinger
- Fortellerens håndverk og virkemidler i en formidlingssituasjon
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknad om opptak registreres i EVU-web.
Søknadsfrist: 08.01.2024
Hva lærer du
Etter endt studium skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal ha grunnleggende kunnskaper om:
- Den muntlige fortellerens håndverk og virkemidler.
- Dramaturgi i muntlig tradisjonsmateriale, og som hjelpemiddel til å lage egne fortellinger og fortellerprogram.
- Ulike kilder man kan finne fortellinger, både skriftlige og muntlige kilder.
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- Benytte utvalgte arbeidsmåter for å finne, bearbeide og lære seg en fortelling.
- Skape en fortelling med utgangspunkt i egne eller andres opplevelser og erfaringer.
- Formidle en fortelling gjennom muntlig bruk av språket, stemmen og kroppen.
- Gi og motta tilbakemeldinger på fremføring av fortellinger.
Generell kompetanse
- Studenten skal kunne:
- Sette sammen et fortellerprogram inspirert av et konkret sted.
- Utvikle bearbeide og formidle muntlige fortellinger for tilstedeværende lyttere.
- Reflektere over egen skapende og utøvende prosess og se koplinger til relevant fagteori.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Emnet består av varierte undervisnings- og arbeidsformer:
- praktiske øvelser og utforskende arbeid
- demonstrasjoner
- arbeidsvisninger
- veiledning og individuelle tilbakemeldinger
- fremføringer
- forelesninger, seminarer og individuelt arbeid med teori
- muntlig og skriftlig refleksjon
Kollektive arbeidsformer er sentralt i emnet og forutsetter aktiv deltakelse i undervisningen.