Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
ARK-2023 Museum: Mellom forskning, forvaltning og formidling - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et valgfritt fordypningsemne for studenter på bachelorprogrammet i arkeologi.
Emnet passer også som støtteemne i historie, sosialantropologi, religionsvitenskap, kunsthistorie, planlegging, statsvitenskap og medie- og dokumentasjonsvitenskap.
Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet gir en introduksjon til museumsfaglige problemstillinger. Det skal gi en innføring i hvordan museer fungerer i samfunnet, hvilke rammebetingelser som påvirker forvaltning og formidling av kulturarv og hvordan disse arbeidsoppgavene utføres i praksis.
Det legges vekt på den forvaltningsmessige oppbyggingen av sektoren. Emnet har et nordlig fokus, hvor museal formidling av historien til urfolk, som samer, men også andre minoriteter, står sentralt.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag).
Hva lærer du
Etter bestått eksamen skal studentene ha oppnådd følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse
Studentene skal ha:
- Grunnleggende innføring i de kulturhistoriske museenes fremvekst i Europa, men med vekt på Norge
- En særlig forståelse for urfolks og nasjonale minoriteters relasjon til museumssektoren
- Grunnleggende forståelse for museenes ulike arbeidsoppgaver og politiske føringer på museumspolitikk
- Kunnskap om ulike museumstyper og utstillingsspråk
- Grunnleggende kunnskap om hvordan museer forvalter og formidler kulturhistorie
Ferdigheter
Studentene skal:
- Kunne gjøre selvstendige vurderinger av innhold og uttrykk i museer og utstillinger
- Ha et grunnlag for arbeid innen museer og andre kulturfaglige sektorer som benytter utstillinger som formidlingsspråk
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er norsk.
Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.
Undervisning
Undervisningen består av til sammen 12 dobbelttimer.
Gjennom forelesningene skal studentene få et teoretisk grunnlag innen emnets innhold. På seminarer legges det stor vekt på diskusjoner og studentenes egenaktivitet. Seminarene skal gi studentene mulighet til å fordype seg i de ulike aspektene ved museumsvirksomhet som er nevnt under læringsmål.